Što se gleda u dalekom Vijetnamu? Azijski film je najpopularniji, hollywoodski hitovi tek u tragovima

Mirko Nađ
9 min. čitanja

Vijetnam se kao filmska zemlja veoma sporo razvijao, a posljednjih dvadeset godina hvata korak s modernim dobom kinematografije i producira visoko kvalitetne filmove brže nego ikad.

Za razliku od većine ostalih zemalja o kojima smo imali prilike pisati, kinematografija u Vijetnamu je krenula tek 1920-ih godina. Kao što to obično biva, za sporiji razvoj svih vrsta kulture, u ovom slučaju kinematografije, zaslužni su ratovi i politika jer jedno najčešće dovede do onog drugog.

Ne zna se točno kad se prvi film pojavio

Vijetnam se oduvijek borio s promjenama vladara i ratovima koji su usporavali daljnji razvoj filmske kulture, dok je interes za sedmom umjetnošću polako izlazio na površinu.

Negdje se navodi kako je još 1898. održavana filmska projekcija u guvernerovoj palači u Ho Chi Minhu (tadašnjem Saigonu), ali jedino što može posvjedočiti tome je reklama u časopisu koji je izašao u to doba. Ništa čudno za jednu takvu projekciju, budući da je u to vrijeme Vijetnam bio pod francuskom okupacijom sve do sredine 1950-ih, a braća Lumière su – Francuzi.

Prvi pravi vijetnamski filmovi su bili kratki dokumentarci iz 1926. koje je producirao fotograf Huong Ky, a oni su bili pogreb cara Khải Địnha i ustoličenje cara Bảo Đạia. Skromni počeci filma su bili aktualne ondašnje tematike kao i svuda u svijetu.

Glupi i šašavi
Glupi i šašavi (Foto: Galaxy Studio)

Francuska kolonija i Vijetnamski rat

Prve kino dvorane su bile u francuskom vlasništvu i pojavile su se 1920-ih godina, njih tridesetak, no kako je posjećenost bila loša, taj broj je sužen samo na urbana područja. Filmovi su idućih godina veoma malo snimani, dok su i oni snimljeni s vijetnamskim glumcima bili financijski neuspješni.

1945. državno Ministarstvo informiranja i propagande je osnovalo filmski institut koji je primarno snimao dokumentarne filmove o Prvom indokineskom ratu s Francuskom, te su se pomoću vlakova i ostalih prijevoznih sredstava prenosili projektori i oprema kako bi se filmovi prikazivali diljem zemlje.

Nakon kraja rata, zemlja se podijelila na Sjeverni i Južni Vijetnam gdje je sjever većinom snimao drame i art filmove koji su počeli privlačiti pozornost na europskim festivalima, dok je jug Vijetnama bio više orijentiran na filmove ratne tematike i komedije. Kad je počeo Vijetnamski rat za kojeg je većina filmofila mogla čuti u američkim filmovima ako nisu zainteresirani za povijest, i Sjeverni Vijetnam se okrenuo više dokumentarnom filmu nego igranom, a sve uzrokovano ponovnim ratom.

Pripajanje sjevera i juga Vijetnama se dogodio nakon završetka rata te se više počelo ulagati u filmsku industriju, prvenstveno u filmove socijalističkog realizma koji su uzdizali tadašnju vladavinu politike.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Prijelaz u moderno doba kinematografije

          Pad popularnosti kino filma se dogodio sredinom 1980-ih kad su se raširila televizija i video kazete, i filmovi su polagano prestajali sa snimanjem. Rijetke su bile iznimke producenata koji su i dalje snimali, ali to je više bilo usmjereno art formi nego popularnom filmu ‘za široke mase’.

          Dovoljno je bilo par kino filmova početkom 2000.-ih koji bi vratili interes gledatelja za kino dvorane, a to su bili kriminalistička biografska drama Nebeska mreža (Lưới trời, 2003.) i drama Barske djevojke (Gái nhảy, 2002.) kojem je statusu kino hita sigurno pripomoglo odobrenje države za golišavu scenu, koja je bila prva u povijesti vijetnamske kinematografije.

          Za razliku od tada, svašta se dogodilo na kino platnima u Vijetnamu, snimljen je i prvi horor film od pripajanja dva Vijetnama:  Muoi (2007.), a danas se vijetnamski film može pohvaliti kvalitetnom produkcijom i svakako se probija na svjetsko tržište. A koji su filmovi najgledaniji ovih dana u Vijetnamu? Više o tome u tekstu niže.

          Srodna duša
          Srodna duša (Foto: Contents Panda)

          Najgledaniji filmovi u Vijetnamu

          Prošlog tjedna najgledaniji film bila je vijetnamska komedija Savršena ekipa (Biệt Đội Rất Ổn) s 61 tisućom gledatelja koja je nadmašila konkurenciju. U ovom vikend hitu šarolika ekipa individualaca pokušava upasti na vjenčanje i ukrasti vrijednu ogrlicu i nakit te dijete jedne od njih, kao i ocrniti mladoženju koji djetetovoj majci ne dopušta vidjeti ga. Bez obzira što za ovaj film nema nekih lijepih riječi od strane kritike i jednog dijela publike, to mu nije škodilo popularnosti u kino dvoranama jer glume i poznate vijetnamske zvijezde.

          Južnokorejska drama Srodna duša (Soulmate) je priča o prijateljstvu dvije djevojke koje su karakterno potpuno različite i zbog toga su toliko bliske, ali s druge strane se sve više udaljavaju jedna od druge baš zbog svoje različitosti. Osim što je ova drama hit u Vijetnamu, odličan rezultat je napravila i u državi produkcije, Južnoj Koreji, gdje je i danas među jednim od najgledanijih filmova trenutno. U Vijetnamu je ovu melankoličnu priču pogledalo 48 tisuća gledatelja što ju stavlja među sam vrh najgledanijih prošlog vikenda.

          Glupi i šašavi (Siêu Lừa Gặp Siêu Lầy) je vijetnamska akcijska komedija gdje četvoro prevaranata nastoje varanjem opljačkati bogatašicu, a sve dok im se sulude situacije nižu jedna za drugom. Nespretne kradljivce je prošlog vikenda u kinima pogledalo 41 tisuća gledatelja. Vizualno film izgleda kao visoka produkcija, što nije neobično s obzirom da se u Vijetnamu trenutno najviše snimaju komedije i zarada na box officeu je praktički zagarantirana, pa su veća ulaganja u film sve češća u posljednjih nekoliko godina.

          Up Next
          You can skip ad in
          SKIP AD >
          Ad will start in..
          Advertisement
          Uključi zvuk
          LIVE
           / 
          • Speed1
          • Subtitles
          • Quality
          • Audio
          Quality
            Speed
            • 2x
            • 1.5x
            • 1.25x
            • 1x (Normal)
            • 0.5x
            Subtitles
              Audio
                Embed this video:
                Copy
                Copy video link:
                Copy
                Chapters
                  • Copy video url at current time
                  • Fullscreen Exit Fullscreen
                  This content is private
                  Submit
                  Please enter valid password!
                  Age Verification
                  By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
                  ENTER
                  or
                  EXIT
                  Coming Next
                  CANCEL

                  Filmovi s horor ‘štihom’ i Hollywood

                  Melzijski horor Otok (Pulau) s 20 tisuća gledatelja bio je jedan od najgledanijih filmova prošlog vikenda u vijetnamskim kinima, a kao što se iz samog naslova može zaključiti, teror se odvija na otoku. Grupa mladih djevojaka i dečkiju završe na otoku gdje probude osvetoljubivog duha stvorenja koje se hrani ljudskom krvlju i malo-pomalo, svi postaju žrtve otočne kletve duha. Za razliku od ostatku svijeta popularnijih horor filmova s mjestom radnje većinom u gradu, zemlje jugoistočne Azije često snimaju horor filmove u džungli ili na nekom idiličnom otoku, što u neku ruku isprepliće otočni raj na zemlji zajedno sa strahom od boravka na istome. Tako se barem nama koji nismo odrasli u takvom podneblju može činiti, ali definitivno taj spoj ima svoje čari jer sunce, plaža i palme znače uživanje, a ne strah.

                  Ne gledaju Vijetnamci samo komedije i horore, već i animirane filmove, a ovog vikenda najgledanija je bila ruska animirana horor avantura za najmlađe Kosturko, otimač nevjesti (Koshchey. Pokhititel nevest) koju je pogledalo 11,5 tisuća gledatelja. Kosturko je besmrtnik koji je prisiljen otimati mlade djevojke, a u jednu se zaljubi i unatoč prijetnji čarobnice i zlog kralja Lećka koji želi zavladati svijetom, Kosturko se odluči boriti za ljubav.

                  Otok 2023
                  Otok (Foto: Filmforce)

                  Što se tiče hollywoodskog i američkog filma, prvi najgledaniji na kojeg se može naići je Shazam!: Bijes bogova (Shazam! Fury of the Gods) na 8. mjestu gledanosti, a slijede ga animirani Tom i Jerry (Tom & Jerry) na 10. mjestu, oskarovski film Sve u isto vrijeme (Everything Everywhere All at Once) na 11. mjestu i Creed III na 13. mjestu. Očito je da bez obzira na svjetsku popularnost, Vijetnamci se i dalje odlučuju na posjet kinu kad je u pitanju neki domaći ili azijski film za razliku od hollywoodskih blockbustera.

                  Izvori: Box Office Mojo, Saigoneer, Galaxy Cinema, Wikipedia, Box Office Vietnam, CJHK Entertainment

                  Preporuči članak
                  aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa