Glumačka ikona Marilyn Monroe napustila nas je prije više od 60 godina, ali sada ponovno kroz projekt Digitalna Marilyn privlači pažnju u svojem digitalnom obliku za koji je zaslužna umjetna inteligencija.
Umjetna inteligencija, bez obzira na sve rasprave koje se vode oko nje, ponovno je napravila veliki, zvjezdani korak. Naime, na festivalu SXSW 2024 u Austinu (SAD) predstavljen je projekt Digitalna Marilyn (Digital Marilyn) koji je “oživio” nekadašnju slavnu hollywoodsku glumicu, nenadmašnu Marilyn Monroe.
Za ovaj pothvat zaslužne su dvije tvrtke – Authentic Brands Group, koja je 2011. godine stekla intelektualno vlasništvo svega što nosi ime Marilyn Monroe te Soul Machines koja je pionir u stvaranju digitalnih ljudi (Digital People), kombinirajući računalno generirane slike i autonomnu animaciju što rezultira ljudskim interakcijama za snažna iskustva robne marke u industrijama diljem svijeta.
Tvrtka Soul Machines osnovana je 2016. godine a njezini osnivači imaju impresivne životopise. Tako Grega Crossa, koji je direktor tvrtke, često nazivaju serijskim tehnološkim poduzetnikom koji je pokretač vizije i strategije tvrtke. Godine 2007. bio je jedan od osnivača kompanije PowerbyProxy, koja je bila izrasla u vodeću svjetsku tvrtku na području bežične energije i koju je 2017. godine kupio Apple.
Izvršni direktor je Mark Sagar koji ima doktorat inženjerstva sa Sveučilišta u Aucklandu (The University of Auckland) te postdoktorsku stipendiju na MIT-u (Massachusetts Institute of Technology). Boljim poznavateljima filma on je itekako poznat jer je nadzirao specijalne efekte za specijalizirane filmske kuće Weta Digital i Sony Pictures Imageworks te je za njih razvijao tehnologiju za digitalne likove.
Tako iza njega stoji uspješan rad na blockbusterima Spider-man 2 (2004.), King Kong (2005.), Avatar (2009.) te Planet majmuna: Postanak (Rise of the Planet of the Apes, 2011.). Za svoj rad nagrađen je 2011. godine od strane američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti.
Vrhunski tehnološki inovatori
Digitalna Marylin bila je najavljena kao “interaktivno iskustvo s obožavateljima u stvarnom vremenu koristeći naprednu obradu prirodnog jezika, duboko učenje i GPT 3.5. Ona odgovara Marilyninim glasom i nježnošću, dijeli anegdote pokojne zvijezde i čak isporučuje personalizirane pozdrave”.
Razlog zašto je odabrana baš Marilyn Monroe čelnici Soul Machinesa objasnili su to riječima: “Njezin utjecaj nadilazi generacije. Njezina umjetnička briljantnost, nepokolebljiva individualnost i trajan kulturni utjecaj i dalje nadahnjuje umjetnike, modne dizajnere, glazbenike i pisce diljem svijeta. Ponovno zamišljanje nje kroz umjetnu inteligenciju nije samo nostalgija; radi se o iskorištavanju potencijala tehnologije za odavanje počasti i ponovnom osmišljavanju ikoničnih figura na način koji se čini interaktivnim i privlačnim.”
Tehnološki napredak
Na svom prvom predstavljanju Digitalna Marilyn razgovarala je o svojoj najdražoj ulozi Sugar Kane Kowalczyk u filmu Neki to vole vruće/Some Like It Hot (1959.). Bila je prikazana putem ekrana, obučena u crnu dolcevitu s pixie frizurom. Često je prije davanja odgovora zastajkivala i razmišljala. Tom prilikom rekla je da je taj seksepilan, ali ranjiv lik izazovna uloga, no i vrlo zahvalna. Preporučila je i svoje druge komedije a posebno Muškarci više vole plavuše (Gentlemen Prefer Blondes (1953.).
Svoju tehnologiju “oživljavanja” Marilyn Monroe u Soul Machinesu nazivaju i “biološka umjetna inteligencija” (Biological AI) te naglašavaju: “Riječ je postupku učenja umjetne inteligencije koji se temelji na modeliranju interaktivnih ljudskih sustava, a ne na korištenju velike količine podataka ili dubokih lažnih manipulacija. Budući da naši digitalni ljudi imaju senzorni, motorički, pozornost/percepcijski i živčani sustav, oni dišu, reagiraju, angažiraju se, pa čak i stvaraju sjećanja sličnija stvarnim ljudima. To je tehnologija za poštovanje i ponovno osmišljavanje ikoničnih figura na način koji se čini interaktivnim i privlačnim.”
Pogled u budućnost
Direktor Greg Cross na to se nadovezuje: “Digitaln Marilyn predstavlja našu biološku umjetnu inteligenciju, oživljavajući legendarnu osobnost kroz zanimljive dijaloge i emocionalnu inteligenciju. To je više od nostalgije; to je pogled u budućnost imerzivnih interakcija.”, te dodaje: “Svaki razgovor s Marilyn je poseban osjećaj, čini vam se da imate dobar odnos s ikonom”.
Za Soul Machines Digitalna Marilyn snažan je primjer kako umjetna inteligencija može ići dalje od zabave kako bi nadahnula i obrazovala. To je pogled u budućnost u kojoj su digitalne veze smislene, personalizirane i emocionalno inteligentne. Na kraju nas i pitaju: “Jeste li spremni iskusiti budućnost umjetne inteligencije?”.
Hm, doista, jesmo li spremni?