Film noir: 8 naslova koje morate pogledati

Tihomil Hamilton
10 min. čitanja

Film noir dominirao je u Hollywoodu 40-ih godina prošlog stoljeća. Najbolji noir filmovi ostavili su trajan utjecaj na moderno filmsko stvaralaštvo a mnogi autori i danas posežu za tim stilom.

Film noir dominirao je Hollywoodom tijekom 1940-ih.  Možemo ga definirati kao stilizirana drama koja se oslanja na crno-bijelo, slabo osvjetljenje i neuravnotežene kompozicije. Nije postojao jedan odlučujući čimbenik koji je film učinio film noirom, ali svi su dijelili estetiku i osjećaj za stil. Obuhvaćajući širok raspon zapleta od privatnih istražitelja koji istražuju misteriozna ubojstva do građana koji poštuju zakon i koji bivaju uvučeni u složene zavjere. Karakteristika glavnog lika je da je i on ‘loš’, često ga razdire grižnja savjesti, a nekim svojim radnjama se ne razlikuje previše od kriminalaca koje progoni. Karakteristična je i pojava ‘fatalne žene’, femme fatale, koja je ponekad ključan motivator glavnog lika.

Tako su privatni detektivi, korumpirani policajci, lukavi kriminalci, mahnite femme fatale (fatalne žene) i ostale privlačne dame njihovi neizostavni protagonisti. Najupečatljiviji noir filmovi imali su uvjerljive priče, snažne izvedbe i posebnu estetiku koja ih je činila važnim i utjecajnim filmovima.

Za film noir može se reći da je jedan od najutjecajnijih filmskih žanrova. Mnogi autori posežu za njime i dan danas. Jedan od najsvježijih primjera za to je i film Ubojita sjećanja (Sleeping Dogs, 2024), koji je odnedavno u našim kinima.

Ovom prilikom donosimo vam izbor film noir naslova koje morate pogledati!

Malteški sokol (The Maltese Falcon, 1941)

Humphrey Bogart u filmu ‘Malteški sokol’ (Foto: Warner Bros.)

Malteški sokol temelji se na istoimenom romanu Dashiella Hammetta. Privatni detektiv Sam Spade ima zadatak riješiti slučaj nestale statue Malteško sokol. Uskoro otkriva da se upustio i vrlo opasan posao. U glavnoj ulozi je Humphrey Bogart a njegova izvedba glavnog junaka filma poslužila je kao model detektiva za buduće noir filmove: Također, poslužila mu je i proboj u sam vrh tadašnjih holivudskih zvijezda

Film je redateljski debi Johna Hustona i smatra se jednim od najboljih filmova ikada snimljenih, a zasigurno i najvećim film noir ikada snimljenim. U njemu on majstorski koristi detaljne pokrete kamere, svjetlo i sjene te žablju perspektivu i ekstremne rakurse.

Dodatno, statua Malteški sokol također je jedan od najupečatljivijih filmskih rekvizita.

Kineska četvrt (Chinatown, 1974)

Jack Nicholson u filmu ‘Kineska četvrt’ (Foto: Paramount Pictures)

Film Kineska četvrt, s Jackom Nicholsonom u glavnoj ulozi, bila je klasična film noir misterija snimljena, s taman dovoljnom distancom od zlatnog doba noir filmova, da oda počast konvencijama stila dok mu istovremeno unosi nešto novo.

Jedan od najpoznatijih i najcjenjenijih filmova redatelja Romana Polanskog i vjerojatno najslavniji noir film postnoirovskog perioda. Scenarist filma je Robert Town i njegov rad se smatra primjerom ‘savršenog scenarija’. treba napomenuti da je i u njegovom završnom oblikovanju sudjelova i sam Polanski.

S vizualnim stilom, opakim protagonistom i arhetipom fatalne žene najboljih filmova noir, film ima ciničan i grub osjećaj za realizam.

 Film Kineska četvrt je briljantno filmsko ostvarenje, koje se redovito uvrštava među najbolje filmove ikada snimljene.

Dvostruka obmana (Double Indemnity, 1944)

Barbara Stanwyck i Fred MacMurray u filmu ‘Dvostruka obmana’ (Foto: Paramount Pictures)

Dvostruka obmana prati istražitelja osiguranja iz Los Angelesa dok istražuje jednog od svojih kolega zbog sumnje da je počinio zločin prijevare osiguranja. Ispričano većinom u retrospektivi, Walter Neff (Fred MacMurray), iskusni prodavač osiguranja, upozna vrlo zavodljivu ženu svog klijenta Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) i počne s njom vezu. Ubrzo mu Phyllis predloži da ubiju njezinog muža i dočepaju se novca od osiguranja…

Film je režirao Billy Wilder i dao je filmu noir jednu od njegovih najvećih fatalnih žena u Phyllis, koju je majstorski glumila Barbara Stanwyck. Njezina sposobnost da manipulira Walterom i uspije u ubojstvu svog muža, kao i kaos koji je uslijedio, učinili su je jednom od najboljih ženskih filmskih zlikovaca.

Sedam (S7ven, 1995)

Brad Pitt, Kevin Spacey i Morgan Freeman u filmu ‘Sedam’ (Foto: New Line Cinema)

Film Sedam prati dva detektiva u potjeri za serijskim ubojicom koji svoje zločine oblikuje prema sedam smrtnih grijeha.

Sam film gotovo da je samoreferencijalni primjer modernog film noira. Koliko god premisa bila uvrnuta i zla, stvari postaju dvostruko gore u samoj njegovoj završnici, kada je ubojica konačno uhićen.

Redatelj filma je David Fincher a ovaj njegov film jedan je od najvažnijih trilera 90-ih. Glavne uloge filmu tumače Brad Pitt, Morgan Freeman te Kevin Spacey.

Riječ je o vrlo mračnom, tjeskobnom filmu s odličnim glumačkim izvedbama. Također, film odlikuje i izvanredna fotografija snimatelja Dariusa Khondjija te glazba dvostrukog oskarovca Howarda Shorea, koja dodatno naglašava pesimistični ugođaj filma i tenzičnost.

Bulevar sumraka (Sunset Boulevard, 1950)

Gloria Swanson i William Holden u filmu ‘Bulevar sumraka’ (Foto: Paramount Pictures)

Impresivna noirovska drama Billyja Wildera, jedinog filmaša iz razdoblja klasičnog Hollywooda. Film Bulevar sumraka jedan je, jedan je od najznačajnijih filmova svih vremena. Godine 1951. od 11 nominacija za nagradu Oscar, ovjenčanje onima za najbolji scenarij, glazbu i scenografiju a nagrađen je i s četiri Zlatna globusa.

Priča filma prati scenaristu Joea Gillisa (William Holden) koji razvija opasnu vezu s izblijedjelom filmskom zvijezdom (Gloria Swanson) odlučnom da se trijumfalno vrati. Istražujući prijelaz s nijemih filmova na zvučne, Bulevar sumraka razotkriva i satirizira holivudsku industriju, kako nemilosrdno koristi svoje talente i odbacuje ih, a sve s oštricom i sumornošću noira.

Ovaj važan i utjecajan film posljednja je suradnja između redatelja Wildera i scenariste Charlesa Bracketta, koji su zajedno snimili čak 16 filmova.

L.A. povjerljivo (L.A. Confidential, 1997)

Russell Crowe i Kim Basinger u filmu ‘L.A. Povjerljivo’ (Foto: Warner Bros.)

Režiser, producent i koscenarist filma je Curtis Hanson. Scenarij Hansona i Briana Helgelanda djelimično je zasnovan na istoimenom romanu Jamesa Ellroya iz 1990. godine.  

Glumačka ekipa filma je izvanredna a čine ju Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, Danny DeVito, James Cromwell te Kim Basinger.

Kao i knjiga, film je priča o grupi policajaca iz policijske uprave Los Angelesa (L.A.P.D.) a radnja se dešava 1953. godine. U filmu se prepliću policijska korupcija i poznate ličnosti Hollywooda. Naziv filma se odnosi na skandal iz 1950. magazina Confidential, koji je nazvan u filmu Hush-Hush.

Film  L.A. povjerljivo nominiran je u 9 kategorija za nagradu Oscar, uključujući i one za najbolji film i režiju. Hanson i Helgeland osvojili su Oscara za svoj scenaristički rad kao i Kim Basinger za najbolju sporednu glumicu.

Dodir zla (Touch of Evil, 1958)

Orson Welles u filmu ‘Dodir zla’ (Foto: UI)

Orson Welles već glumio u film noir klasiku Treći čovjek (The Third Man, 1949), prije filma Dodir zla. U ovom filmu je scenarist, glavni glumac te redatelj. Film je imao dosta postprodukcijskih problema a kritičari su ga napali zbog nekonvencionalnog stila montaže.

Dodir zla je uvjerljiva priča o ubojstvu, otmici i korupciji te se danas smatra klasikom žanra. Uz Wellesa u filmu glume Charltonom Hestonom te Janet Leight.

Zanimljivo je da se originalna verzija filma smatra izgubljenom. Kompanija Universal Pictures je 1976. godine pronašla nešto Wellesovog neiskorištenog materijala te je u kino-dvorane distribuirala novu, proširenu verziju. Godine 1998. montažer Walter Murch, koristeći se dodatnim materijalima i Wellesovim zapisima  iz vremena produkcije, napravio još dužu ‘restauriranu’ verziju.  

Memento (2000)

Guy Pearce u filmu ‘Memento’ (Foto: Summit Entertainment)

Guy Pearce glumi čovjeka s kratkotrajnim gubitkom pamćenja te koji je odlučan riješiti ubojstvo svoje žene. Film je režirao Christopher Nolan (Oppenheimer, 2023.). Nolan je i koscenarist filma zajedno sa svojim bratom Jonathanom, koji je i autor priče Memento Mori na kojoj se i temelji film.

Film nudi dovoljno zamršenu priču koju je zabavno pratiti, ali nije ju zabavno riješiti. Mračni elementi filma i njegov neumoljivi završni čin čine ga značajnim u modernom film noir (neo noir) katalogu.

Film je bio nominirana za Oscara u kategorijama najbolje montaže i izvornog scenarija. Smatra se prijelomnim ostvarenjem u karijeri neosporno vrlo darovitog i danas gotovo kultnog filmaša.

Preporuči članak
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa