Kanadski glumac Donald Sutherland preminuo je u četvrtak u 89. godini. Mnogi ga smatraju jednim od najboljih glumaca u povijesti filma. Malo je glumaca njegove generacije koji su tako briljantno glumili različite uloge. Zanimljivo je da nikad nije bio nominiran za nagradu Oscar.
U četvrtak nas je napustio velikan filma, kanadski glumac Donald Sutherland. Ovu tužnu vijest potvrdio je njegov sin Kiefer Sutherland. U objavi na društvenim mrežama je napisao: “Teška vam srca javljam da je moj otac Donald Sutherland preminuo. Smatram da je jedan od najvažnijih glumaca u povijesti filma. Nikad u strahu od uloge – dobre, loše ili ružne. Volio je ono što je radio i radio je ono što je volio – nitko ne može tražiti više od toga. Bio je to dobro proživljen život.“
Donalda Sutherlanda mnogi smatraju jednim od najboljih glumaca u povijesti filma. Briljantno i pouzdano je glumio mnoge različite uloge u mnogim žanrovima. Primio je niz nagrada za svoje glumačke izvedbe pa je tako bio nominiran devet puta za Zlatni globus a dva puta je završio u njegovim rukama. Upravo zbog toga gotovo nevjerojatno zvuči da nikada nije bio nominiran za nagradu Oscar za neku od svojih uloga.
No, ipak, Akademija mu je 2017. godine uručila počasnog Oscara. Mnogi se slažu (pa tako i potpisnik ovih redova) da je taj čin Akademije bio samo pokušaj da se na neki način ispravi nepravdu duga nekoliko desetljeća prema Sutherlandu. Jer, su tom dugom vremenskom periodu propustili prepoznati i nagraditi njegov talent i neke od njegovih briljantnih glumačkih izvedbi.
Donosimo vam kratki pregled deset filmova (iako bismo ih mogli nabrojati još puno više) po kojima ćemo uvijek pamtiti glumačkog velikana Donalda Sutherlanda.
Dvanaest žigosanih (The Dirty Dozen, 1967.)
Donald Sutherland je započeo svoju karijeru 1963. godine i isprva je bio najpoznatiji po u ulogama u B-filmovima i Tv serijama. Film Dvanaest žigosanih redatelja Roberta Aldricha njegov je prvi veliki uspjeh. U filmu je glumio sporednu ulogu, lik Vernona L Pinkleyja.
Radnja filma smještena je u vrijeme Drugog svjetskog rata i prati skupinu regrutiranih zatvorenika koji trebaju izvršiti opasan zadatak iz kojeg vjerojatno nema povratka.
Sutherlandova uloga je prilično komičnog karaktera ali zrači nevjerojatnom karizmom te nerijetko krade kadar svojim tada poznatijim kolegama (posebice Lee Marvinu). Mladi Sutherland kao Vernon Pinkley je izvanredan a gledatelju je teško ne suosjećati se s njim i ostatkom njegove ekipe na opasnoj misiji.
Film Dvanaest žigosanih bio je veliki kino hit a za filmofile to je i kultni klasik.
M*A*S*H (1970.)
Jedan od najznačajnijih filmova u karijeri Donalda Sutherlanda. Radnja filma smještena je u vrijeme Korejskog rata. Glavni junaci su liječnici u vojnoj kirurškoj bolnici, koji svaki slobodni trenutak koriste za izvođenje kojekakvih psina. Da bi lakše podnijeli ratnu svakodnevicu, traume i tragedije s kojima se svakodnevno suočavaju, oni često izbjegavaju izvršavanja zapovijedi i posežu za alkoholom. No, oni su i vrhunski kirurzi koji s pacijentima pristupaju s mnogo razumijevanja za njihove tegobe.
Sutherland je briljantan u ulozi kirurga ‘Howkeye Piercea’, neprestano zbijajući podsmješljive, ljutite šale o gluposti vojske i besmislu rata. Film se pamti i po neprestanoj svađi Sutherlanda i Elliotta Goulda s redateljem Robertom Altmanom. Naime,Altmanu senije sviđao njihov slobodan, kaotičan stil snimanja filmova.
Klute (1971.)
Triler Klute, redatelja Alana J. Pakule u kojem, uz Donalda Sutherlanda, glumi filmska diva Jane Fonda. Donald Sutherland tumači ulogu provincijskog detektiva, Johna Klutea, koji dolazi u New York kako bi rasvijetlio slučaj nestalog znanstvenika. Klute stupa u kontakt s Bree Daniels (Jane Fonda), prostitutkom kojoj je nestali znanstvenik pisao, a koja u to vrijeme prima česte telefonske pozive agresivnoga bivšeg klijenta. U tijeku istrage Klute će shvatiti da se sve više zbližava s privlačnom djevojkom.
Ovaj film općenito se smatra utjecajnim trilerom i uključivao je teme za kojima je redatelj Alan J. Pakula posegnuo i kasnije u svojoj karijeri. Tu spadaju motivi nadzora, paranoje i osjećaja izoliranosti od vlastitog života.
Dok je Fonda dobila više priznanja za svoju izvedbu (nagradu Oscar za najbolju glavnu glumicu) od Sutherlanda, njihov zajednički rad rezultirao je da film bude uspješan.
Ne okreći se (Don’t Look Now, 1973.)
Ne gledaj sad još je jedan u nizu horor filmova u kojima je Donald Sutherland glumio, donijevši ovom žanru daljnju slavu i priznanje. Film prati događaje s putovanja u Veneciju na koje bračni par, John (Donald Sutherland) i Laura (Julie Christie), kreću nakon tragične smrti svoje kćeri. Časne sestre, crkva i predosjećaji prezentirani su u Ne okreći se, kao i teme krivnje i tuge.
Donald Sutherland je u ovom filmu pokazao kako se glumački, na najvišoj razini, prezentira emocija tuge. Kao John Baxter, suprug u žalosti nakon nesretnog utapanja svoje kćeri, on je odigrao tu emociju s prigušujućom opsesijom, stvarajući jedan od najprogonjenijih kinematografskih prikaza gubitka.
Spomenimo da je ovaj film redatelja Nicolasa Roega pretrpio neke kontroverze oko scena seksa koje su se 1973. godine bile ‘malo previše’ slobodne. No, od toga se odavno oporavio te je uživao u pohvalama kritike.
Zvjerinjak (National Lampoon’s Animal House, 1978.)
Raskalašna sveučilišna satira Zvjerinjak ima mnogo poznatih glumaca osim Donalda Sutherlanda. Glavna zvijezda filma je John Belushi, ali Donald Sutherland ima nezaboravnu sporednu ulogu kao profesor Jennings. U filmu se pojavljuje vrlo kratko no dao mu je ogroman kredibilitet.
Zanimljivo je da je bio najplaćenija zvijezda filma. U pregovorima mu je ponuđen i postotak od bruto zarade filma umjesto fiksne ‘plaće’. No, on je to odbio, misleći da će film propasti. Zbog te odluke vjerojatno je izgubio milijune jer je film postigao iznenađujući uspjeh.
Autori filma Zvjerinjak, a među njima i redatelj filma John Landis, tada su bili potpuno nepoznati a film je bio svrstan u kategoriju rizičnih za snimanje. Danas se na njega gleda, bez obzira na njegove mane (prije svega, scenarističke mane vidljive u ‘labavom’ zapletu priče), kao na kultni klasik u žanru komedije i vrhunac Sutherlandove filmografije.
Invazija tjelokradica (Invasion of the Body Snatchers, 1978.)
Moćan horor, remake filma iz 1956. o izvanzemaljcima koji nalikuju ljudima i koji vrebaju među nama. Priča se odvija se u malom gradu u kojem neke misteriozne sile, preuzimaju tijela mnogih ljudi koji ondje žive, što se vidi po njihovom čudnom ponašanju. Sanitarni inspektor Matthew Bennell (Donald Sutherland) i njegova suradnica (Brooke Adams), kao i njihovi prijatelji počinju utrku za spašavanjem svojih života.
Redatelj filma Philip Kaufman odradio je izvrstan posao prikazujući prevladavajuće strahove, političke i kulturne, 1970-ih godina prošlog stoljeća. Kao inspektor javnog zdravstva, koji je na kraju shvatio prijetnju u svojoj sredini, Sutherland je izvanredno personificirao paranoju tog vremena.
Film se pamti po samoj završnici i trenutku kada on pravi zloglasni izraz lica dok pokazuje i vrišti.
Obični ljudi (Ordinary People, 1980.)
lll
Film Obični ljudi je vrlo uspješni redateljski prvijenac glumca Roberta Redforda. Film je bio nominiran u šest kategorija za nagradu Oscar a osvojio ih je četiri. Jednog od tih dobio je i Robert Redford. Riječ je drami koja prati članove obitelji Jarrett – oca Cala (Donald Sutherland), majku Beth (Mary Tyler Moore) i mlađeg sin Conrad (Timothy Hutton) – koji se na različite načine nose sa strašnom nesrećom, gubitkom smrti starijega sina.
Mnogi su rekli da je Redfordu angažiranje Sutherlanda za glavnu ulogu bila prava blagodat. U ovom film dao je maestralnu izvedbu i mnogi su ostali u čudu kada za svoju izvedbu nije bio nominiran za Oscara. Ovom glumačkom izvedbom pokazao koliko je svestran bio kao glumac.
Film Obični ljudi istinski je filmski klasik, vrlo snažnih glumačkih izvedbi, inteligentnog scenarija te vrhunske režije.
JFK (1991.)
Jedna jedina scena ali scena za pamćenje. Kao gospodin X, tajanstveni čovjek s važnim informacijama o tome što se stvarno dogodilo kada je predsjednik J. F. Kennedy ubijen, Donald Sutherland je utjelovio romantični ideal doušnika ‘duboke države’ – čovjeka koji zna gdje su tijela pokopana i vidio je previše.
Redatelj Oliver Stone isprva je ulogu namijeni slavnom Marlonu Brandu. No, kasnije izjavio: “Imao sam sreće što sam dobio Sutherlanda jer je on brz glumac. I bio je sjajan.”
Potaknuto nervoznom glazbom Johna Williamsa, Sutherlandovo zavodljivo izlaganje držat će vas prikovane na rubu sjedala dok pokušava rasvijetliti zamršenu priču o zavjeri.
Nakon odgledanog filma, Sutherlandovog Gospodina X, koji je po minutaži jedva i prisutan u ovom trosatnom filmu, nećete nikada zaboraviti.
Ponos i predrasude (Pride & Prejudice, 2005.)
Gospodin Bennet je temeljna snaga klana Bennet u filmskoj adaptaciji Ponosa i predrasuda iz 2005., kao i u istoimenom originalnom romanu slavne Jane Austen. Uobičajena silovitost koju Donald Sutherland unosi u ulogu nestaje u ugodnom i smirenom gospodinu Bennetu, koji želi miran život, ali čini se da ga nikako ne može pronaći među svojom ženom i mnogim kćerima.
Jedan od najupečatljivijih dijelova filma je odnos između gospodina Benneta i Elizabeth (Kiera Knightley). Ljubav i osjećajnost koju pokazuje prema Elizabeth nevjerojatno je dirljiv aspekt filma.
Sutherlandova izvedba je topla, ljudska i dirljiva a uistinu ga je lijepo vidjeti u ulozi u kojoj nije sumnjivac, negativac ili antijunak (što je većina njegovih uloga to bila).
Igre gladi: Plamen (The Hunger Games: Catching Fire, 2013.)
Mlađoj publici Donald Sutherland najprepoznatljiviji je po četiri filma franšize Igre gladi, koji su temeljeni na romanima Suzanne Collins. U njima je odigrao ulogu predsjednika Coriolana Snowa, vladar distopijskog svijeta u kojem se filmovi odvijaju i ključan je u vođenju naslovnih (i smrtonosnih) ‘Igara gladi’.
Za mnoge je film Igre gladi: Plamen najbolji dio serijala kao i Sutherlandov nastup. On naprosto zrači suptilnom prijetnjom portretirajući čovjeka uvjerenog u svoju moć i nezabrinutog za revolucionarnu retoriku Katniss Everdeen koju tumači Jennifer Lawrence.
Svaki put kad se njegov sjedobradi tiranin pojavi na ekranu, sve postaje uvjerljivije, a on svojim zločestim djelima unosi otkačenu, sveobuhvatnu kvalitetu koja ih čini još jezivijim u svojoj monstruoznosti.
Iz svega je jasno vidljivo da je itekako uživao u vjerojatno najvećem komercijalnom uspjehu svoje karijere.