Film Porotnik broj 2 po svemu sudeći posljednji je redateljski rad holivudske legende Clinta Eastwooda. U ovoj solidnoj sudskoj triler drami on se bavi posljedicama postupanja pojedinaca te posredno upućuje i kritiku na nesavršenost pravosudnog sustava. Glumački film predvode vrlo dobri Nicholas Hoult i Toni Collette.
Film Porotnik broj 2 (Juror #2, 2024.) dostupan je na platformi Max. Glavni protagonist filma je mladi novinar Justin Kemp (Nicholas Hoult). Njegova supruga je trudna i može roditi svakog trena. Dobio je poziv od suda te je izabran da bude porotnik na suđenju Jamesu Sytheu (Gabriel Basso), koji je optužen da je ubio svoju djevojku Kendall (Francesca Eastwood) i bacio u jarak. Dokazi koje tužiteljstvo na čelu s Faith (Toni Collette) iznosi upućuju na to da je on doista i kriv pa se čini da porota neće imati težak i dug posao za donošenje odluke.
Manjak poštovanja prema Eastwoodu
No, kako suđenje traje tako Justin otkriva da postoji mogućnost da je baš on odgovoran za smrt Kendell tijekom jake kišne noći, koje se desilo na jednom ruralnom dijelu ceste. Justina polako počinje hvatati panika ali i moralne dileme – da li da istupi kao krivac, koji iza sebe ima ili da dozvoli da netko drugi umjesto njega završi nevin u zatvoru.
O filmu Porotnik broj 2 podosta se pričalo prije njegovog prikazivanja. Prije svega, ovo je po svemu napisanome posljednji redateljski rad, 45 po redu, velike holivudske legende Clinta Eastwooda. Snimio ga je u svojoj 94. godini i taj podatak je vrijedan divljenja. Drugi razlog je sukob Eastwooda s kompanijom Warner oko prikazivanja filma.
Naime, kao filmaš on je dugo vremena vjeran Warneru, kojem je svih tih godina donio dobru zaradu, Oscare pa i veliki ugleda za kompaniju. Razlog sukobu je to što je film je dobio limitiranu kino distribuciju i gotovo istočasno postao streaming naslov. Svi će se složiti da je, zbog svega što je Eastwood donio Warneru svojim filmovima, zaslužio je veće poštovanje.
Bez moraliziranja
Scenarij za ovaj posljednji Eastwoodov redateljski film (ovo doista zvuči pomalo nestvarno, nakon svega što je dao filmskoj umjetnosti) napisao je Jonathan A. Abrams. Ovo mu je prvi scenarij za igrani filma a do sada je kao filmaš poznat jedno po tome što je jedan od producenata akcijskog hita Plan za bijeg (Escape Plan, 2013.).
Po svojoj priči varijacija znamenitog klasika redatelja Sidney Lumeta 12 gnjevnih ljudi (12 Angry Man, 1957.). Abrams je je vješto idejno kreirao (i pomalo bizarno) koja je itekako moguća – odluku o krivici nekoga odlučuje i osoba u poroti koja je odgovorna za taj zločin (sam zločin i stupanj krivice je nebitan). Fokus filma usmjeren je na pojedince kojima se bavi u ovoj neobično postavljenoj priči. Moralne i pravne dileme tu se samo redaju za glavne protagoniste, poput kakvih šamara (kako film odmiče čak i tužiteljica više nije sigurna da li ima pravog krivca na optuženičkoj klupi).
Abrams i Eastwood tu donose puno pitanja na koja se ne može baš jednostavno odgovoriti. A to je zato što su oni prepušteni pojedincima i oni su ti koji samostalno odlučuju o vlastitoj sudbini (pa makar ona uključivala i lažnu optužbu za nekoga drugoga) i prema vlastitoj savjesti. Svojim filmom Eastwood ne zauzima stranu niti si daje luksuz za moraliziranje. On se tu ponajprije bavi posljedicama postupanja pojedinaca, ukazuje na to kako niti jedan sudski slučaj u svojoj srži nije jednostavan. Uz sve to jasno je vidljiva i njegova kritika na nesavršenost pravosudnog sustava.
Solidne glumačke izvedbe
Eastwood sigurnom redateljskom rukom vodi svoj film. Ritam filma je ujednačen i izvrsno prilagođen tipu filma koji pratimo. Sam film djeluje kao kakav stari klasik koji postavlja puno pitanja i tjera publiku da o njemu dugo i žestoko raspravljaju. A Eastwood je iskusni filmaš koji će odlično iskoristiti svaki detalj priče.
O glumačkoj ekipi može se reći da je na visokom nivou. Nicholas Hoult (Nosferatu, 2024., Renfield, 2023.) vrlo dobar je izbor za glavnog protagonistu, koji je podosta kompleksan i zahtjevan lik. Pohvalu treba uputiti i za Toni Collete (Šesto čulo/The Sixt Sense, 1999.) u ulozi tužiteljice, koja tijekom filma postaje sve više moralno razapeta između odabira karijere i istine koja sve više isplivava na površinu u slučaju kojeg vodi.
Odličnu izvedbu pružio je i J.K. Simmons (Crveni/Red One, 2024., Sutrašnji rat/The Tomorrow War, 2021.) kao porotnik i bivši policajac. Za taj njegov lik mora se reći da je prebrzo potrošen i da je scenaristički trebao biti puno bolje razrađen. To je mali scnearitički propust jer taj lik donosi priči filma jedan novi podzaplet koji je njegova sastavnica sve do samog završetka. A taj završetak je dvosmislen pa je doista šteta da mu se nije posvetila dodatna doza pažnje.
Odlazak u mirovinu
Gledajuću u cjelini, film Porotnik 2 je sasvim solidna sudska triler drama vrijedna vaše pažnje. Clint Eastwood je još jednom pokazao su svoju redateljsku vrijednost. Ako je ovo doista redateljski film kojim odlazi u mirovinu, treba mu se pokloniti do poda i reći veliko HVALA za sve filmove koje nam je pružio.
Kao glumcu mu isto treba zahvaliti, jer je je teško za povjerovati da ćemo ga vidjeti u nekom projektu. Prije tri godine (vjerojatno) je odradio i to u svom filmu Cry Macho. Kao producenta mogli bi ga vidjeti još jednom i to zahvaljujući filmu Zasjeda (The Gauntlet), čiji se datum produkcije i izlaska još uvijek ne zna. Riječ je remakeu njegovog redateljskog istoimenog film iz 1977. godine, u kojem je glumio glavnu ulogu uz Sandru Locke. U ovoj novoj verziji glavni glumački par trebao bi biti Tom Cruise i Scarlett Johansson.