“U Parizu smo imali više od 200 ljudi koji su bili posvećeni Super Mario Bros. Filmu. I onda je došla pandemija. Svi su morali otići kući”, govori američki Hrvat Michael Jelenic, koji je s kreativnim partnerom Aaronom Horvathom režirao najveći ovogodišnji filmski hit.
Kada smo prvi tjedan ispitivali ljude zašto dola u kino pogledati Super Mario Bros. Film, uglavnom su govorili da je to zato što voli Marija. Drugi vikend se priča promijenila. Sada su gledatelji uglavnom govorili da dolaze jer su čuli da je film dobar. Bolji kompliment nisam mogao dobiti – u ekskluzivnom razgovoru za Kinofilm govori Michael Jelenic, koredatelj animacijskog hita Super Mario Bros. Film.
Američki Hrvat, rođen u San Pedru u obitelji lučkog radnika Alberta i učiteljice Mirande, film je režirao sa svojim dugogodišnjim kreativnim partnerom Aaronom Horvathom. Dvojac je postao poznat zahvaljujući televizijskoj animiranoj seriji Teen Titans Go!, koja im je donijela čak četiri nominacije za nagradu Emmy, a nakon dugometražnog filma Titani tinejdžeri, idemo u kino!, dobili su priliku i brkatog vodoinstalatera Marija povesti u filmsku avanturu.
Odgovornost je bila golema. Mario je poznati lik, jedan od najpoznatijih iz svijeta računalnih igara, no njegova dosad jedina filmska avantura završila je neslavno. Prije 30 godina snimljena je dugometražna igrana verzija Super Mario, no film je prošao tolik loše da je Nintendo tri desetljeća oklijevao svojeg najpopularnijeg junaka staviti na veliko platno.
No, bojazan je bila neopravdana. Jelenic i Horvath su napravili toliko dobar posao da posljednjih tjedana Mario samo skuplja novčiće po svijetu. U tri tjedna film je već zaradio više od 850 milijuna dolara, u Hrvatskoj je prodano više od 85 tisuća ulaznica, pa nema sumnje da će Super Mario Bros. Film biti prvi ovogodišnji hit s više od milijardu zarađenih dolara.
„Ne mogu preuzeti svu zaslugu za sebe. Ipak je ovo timski rad, a surađivao sam s vrhunskim medijskim kućama kao što su Illumination i Nintendo“, govori Michael Jelenic, podrijetlom s otoka Pašman po očevoj te otoka Ugljan po maminoj liniji.
Kako je nastao Super Mario Bros. Film?
Michael Jelenic: Zapravo je pravo čudo što je ovaj film napravljen. Počeo sam na njemu raditi sredinom 2019., dakle prije gotovo četiri godine, a Illumination je već bio krenuo s pripremama. U Parizu smo imali više od 200 ljudi koji su bili posvećeni Super Mario Bros. Filmu. I onda je došla pandemija. Svi su morali otići kući. Zadivljujuće je kako smo u samo 2-3 tjedna uspjeli sve osposobiti tako da su ljudi nastavili raditi iz svojih domova. Stotine i stotine ljudi radilo je na daljinu, zaobilazeći sve prepreke koje bi na tom putu nastajale. U jednom trenutku, kada je pandemija malo posustala, Aaron i ja smo se preselili u Pariz, gdje smo s nekolicinom ključnih suradnika imali ured, ali većina ostalih je i dalje radila od kuće. Da mi je netko 2019. rekao da ću uspjeti napraviti film, a da s većinom suradnika samo virtualno komuniciram, ne bih mu vjerovao.
Što ste mislili da će biti najveći problem kada ste s Aaronom Horvathom pristali režirati film?
Michael Jelenic: I Aaron i ja smo se najviše pribojavali da ćemo se naći između dvije vatre. Illumination je veliki animacijski studio. Nintendo je div računalnih igara. Bojali smo se da ćemo morati biti posrednici između njih. A uopće nije bilo tako. Od početka su svi bili složni kakav film želimo napraviti. Suradnja Illuminationa i Nintenda nam je omogućila da surađujemo s ljudima koji su najbolji u svojem području. Uz njih je sve bilo lakše. Iako smo imali brzi radni ritam, animatori su toliko vješti da su svaku našu ideju znali realizirati. Sve što smo zamislili je ostvareno. Naravno, bilo je promjena. Na svakom filmu tijekom nastanka dođe do određenih promjena. Ali one su uvijek bile usmjerene istom cilju – kako najbolje ispričati priču koju želimo.
Kako ste se dogovarali oko tih promjena na filmu?
Michael Jelenic: Film je zajednička umjetnost. Sam ne mogu učiniti ništa. Zato smo sve podupirali da daju svoj dodir priči. Čak smo i glumce poticali da improviziraju, a zatim bi uzeli ono što nam se sviđa. Naravno, sve kreće od scenarija. Njegovi temelji moraju biti jaki, a zatim nadodajemo niz sitnica koje se uklapaju. Recimo, Aaronova i moja ideja je bila da u film ubacimo Bowserovu pjesmu. Nitko neće odmah kazati – ne može. Imali smo slobodu napraviti što smo htjeli, pokazati rezultat, a zatim bi zajednički odlučili je li to dobro ili ne. Pomaže li filmu ili ne?
Koliko vam je trebalo vremena da s Chrisom Prattom pronađete pravi glas za Marija?
Michael Jelenic: Ne previše. Svi smo imali prilično jasnu ideju u kojem smjeru želimo krenuti. Željeli smo realističan glas. Ne nužno onakav kakav Mario ima u igri, jer ipak je ovo film, a ne igra. A Chris je takav profesionalac da je bio spreman učiniti sve i isprobati sve kako bi dobio najbolji rezultat. Na prvoj probi smo isprobali nekoliko verzija i vrlo brzo smo se dogovorili koja je najbolja. On je sjajno uhvatio ljudskost lika, način na koji u isto vrijeme može biti zabavan i herojski. Doista smo sretni što smo ga uspjeli dobiti za glas Marija.
Kako ste se uopće specijalizirali za animaciju?
Michael Jelenic: Zabavna je to priča. Zapravo sam htio biti scenarist za humoristične serije, ali tijekom studija nigdje nisam mogao dobiti praksu. Jedina televizijska serija koja me je htjela bio je King of the Hill, animirana serija koju su stvorili Mike Judge i Greg Daniels. Serija je na kraju imala 13 sezona, a ja sam se ekipi pridružio u drugoj. Bio sam šest mjeseci tamo na praksi, da bi potom ponudili mjesto pomoćnika. Tako sam ušao u animaciju i više nisam radio ništa drugo. Sretna je to slučajnost. Htio sam raditi studijske humoristične serije, kakve se danas više gotovo i ne snimaju, a završio sam u animaciji, koja je popularnija nego ikada.
Iza sebe imate impresivnu filmografiju. Uz Super Mario Bros. Film, koji vam je najvažniji projekt?
Michael Jelenic: Ponosan sam na sve što sam dosad radio. No, animirana serija Teen Titans Go! Pružila mi je samopouzdanje da radim stvari za koje sam mislio da ne smijem raditi. Mogao sam unijeti svoju osobnost, ali i pokazati stvari i mjesta koja su mi bliska srcu, kao što su San Pedro ili Hrvatska. Mogao sam napisati epizodu o kupovini nekretnine, što nikako ne očekujete u animaciji za djecu. Bilo je to odlično iskustvo. Serija je bila jako popularna, a nitko nam nije govorio što bi trebali napraviti. Samo smo radili ono što volimo.
U seriji Teen Titans Go! ste bili scenarist, na filmu Super Mario Bros. ste redatelj. Smatrate li se više scenaristom ili redateljem?
Michael Jelenic: Ne smatram se ničim. Zabavno je to, čak se ne volim predstavljati ni kao scenarist. Ako mi ne vjerujete, samo pitajte moju suprugu. Ona će posvjedočiti da ostanem bez riječi kada me netko pita čime se bavim. Oduvijek sam se osjećao kao uljez. Kao da ne pripadam nigdje. Još uvijek se tako osjećam. Prije nekoliko godina čak sam došao u situaciju da mi nije previše neugodno kada za sebe kažem da sam scenarist. Ali sada više nisam scenarist. Sada sam redatelj. A takvim se ne osjećam. Pa jednostavno kažem da radim u animaciji. I, što je možda najtočnije, da radim s puno ljudi.
Imate li već planove za sljedeći film? Hoće li to biti nastavak Super Mario Bros. Filma?
Michael Jelenic: Volio bih da bude nastavak. Ali to je odluka koju neću ja donijeti, već ljudi na puno višim razinama od mene. Zato s time ne razbijam glavu. Samo sam radostan da ljudi toliko vole film da se priča o nastavku, umjesto da govore da bi opet trebalo proći 30 godina za novi Super Mario Bros. Film.