Slavna filmašica Isabella Rossellini dobila je Europsku filmsku nagradu za životno djelo, a tim povodom je u Luzernu održala razgovor s gledateljima koji su došli pogledati njezin čuveni film Plavi baršun.
Isabella Rossellini, legendarna glumica, model i filmašica, nedavno je nagrađena prestižnom Europskom filmskom nagradom za životno djelo u svjetskoj kinematografiji. Njezin emotivni govor na dodjeli dirnuo je publiku do suza, obilježivši značajan trenutak u karijeri koja traje desetljećima i prkosi konvencijama.
Nasljeđe talenta
Rođena kao kći legendarne glumice Ingrid Bergman i pionirskog redatelja Roberta Rossellinija, Isabella je naslijedila duboku povezanost s umjetnošću. Prisjećajući se utjecaja svojih roditelja, podijelila je: “Moj otac bio je ultimativni eksperimentalni filmaš i mislim da od njega potječe moja otvorenost prema suradnji s redateljima početnicima i eksperimentalnim projektima. Moja majka, s druge strane, bila je čvrsto prizemljena i iznimno pragmatična, čemu sam se uvijek divila.”
Unatoč slavnoj obiteljskoj lozi, Rossellinijev put u industriji bio je sve samo ne konvencionalan. “Imam naglasak na svakom jeziku kojim govorim, što me često činilo autsajderom,” primijetila je. Taj osjećaj autsajdera, međutim, otvorio je vrata jedinstvenim prilikama, omogućivši joj suradnju s avangardnim redateljima i istraživanje nekonvencionalnih uloga.
Epoha ‘Plavog baršuna’
Jedna od najikoničnijih Rossellinijevih uloga bila je u filmu Davida Lyncha Plavi baršun, koji je bio i kontroverzan i revolucionaran. “U to vrijeme David Lynch nije bio toliko poznat kao danas, a Plavi baršun smatran je nezavisnim filmom s vrlo malim budžetom,” prisjetila se. Unatoč početnoj kontroverzi koja je pratila film, on je s vremenom postao klasik, slavljeni zbog avangardnog pripovijedanja i uvjerljivih izvedbi.
“Set je bio nevjerojatno topao, i svi smo postali vrlo bliski. Laura Dern, Kyle MacLachlan, David i ja čak se nazivamo ‘obitelji’,” rekla je s ljubavlju.
Od supermodela do ozbiljne glumice
Uz glumačku karijeru, Rossellini je postigla ogroman uspjeh kao model, kraseći naslovnice časopisa Vogue nevjerojatnih 42 puta. “Voljela sam raditi kao model. Moj djed bio je fotograf, pa mi je bilo prirodno biti pred kamerom,” rekla je. Međutim, priznala je ograničenja definiranja žene kroz fizički izgled. “Žene uvijek mogu ponuditi puno više od samog izgleda. Ljepota može otvoriti vrata, ali emocije i sadržaj su ono što zaista vrijedi,” naglasila je.
Njezin prijelaz iz modelinga u glumu potaknuo je njezin suradnik i prijatelj, fotograf Richard Avedon. “Rekao mi je da već glumim pred njegovom kamerom i potaknuo me da dodam riječi svojim izrazima. Tako sam stekla samopouzdanje za bavljenje glumom,” objasnila je.
Humor, inteligencija i reinvencija
Isabella Rossellini pokazala je talent za komediju u filmu Smrt joj dobro pristaje, gdje je radila s Robertom Zemeckisom, redateljem kojeg iznimno cijeni zbog njegova eksperimentalnog pristupa. “Humor je bio važan dio filma, koji je ismijavao opsesiju društva mladošću i ljepotom,” primijetila je. Njezina sposobnost spajanja humora i sadržaja postala je obilježje njezine kasnije karijere. “Kako sam starila i više me nisu tražili za naslovnice časopisa, osjećala sam da se moj glas konačno može čuti,” prisjetila se.
Novo poglavlje u filmskom stvaralaštvu
Osim glume i modelinga, Rossellini se upustila u stvaranje filmova, stvarajući kratke filmove s temama od prirode do feminizma. U suradnji s renomiranim producentom Robertom Redfordom, istraživala je raznolike glasove i narative kroz svoj rad. “Robertova podrška nezavisnom filmu kroz Sundance Institute bila je inspirativna. Riječ je o davanju mjesta glasovima koji zaslužuju biti saslušani,” rekla je Isabella Rossellini.
Predanost Isabelle Rossellini kreativnosti, inteligenciji i autentičnosti nastavlja inspirirati. Bilo kroz njezine eksperimentalne filmove, kultne izvedbe ili zagovaranje ženskih glasova u kinematografiji, ostaje svjetli dio svjetske kinematografije