‘Kinds of Kindness’ maestralno pokazuje zašto je Lantimos jedan od najboljih redatelja našeg doba

M. van Pelt
11 min. čitanja

Jorgos Lantimos je onaj neobični Grk koji nam je donio Jastoga, Miljenicu i Uboga stvorenja. Lantimos još nije dobio Oscara za režiju, iako su njegovi filmovi pokupili puno nagrada, što je vjerojatno posljedica njegove nekonvencionalnosti, međutim čovjek “štanca” remek-djelo za remek-djelom, a Kinds of Kindness upravo je eklatantan primjer koliko inventivan može biti redatelj čiji je stil itekako poznat.

Ako biste tražili od nekoga da vam opiše Jorgosa Lantimosa kao redatelja u jednoj riječi, izrazi poput “čudan”, “morbidan” ili “bolestan” vjerojatno bi bili među najčešće korištenima. I dok su sva tri izraza apsolutno točna, Lantimosa je gotovo nemoguće opisati samo jednom riječju – kolikogod precizna ona bila – isključivo zato što svaka riječ djeluje izvučena iz konteksta. Njegovi su filmovi slojeviti, izrazito kompleksni – umjetnički svakako, idejno također, a vrlo često i narativno (iako se neki prate lakše od drugih) – tako da pristup njemu kao umjetniku zahtjeva prilično truda. Ali – isplati se.

Nakon uspjeha Ubogih stvorenja, Lantimos nastavlja brzim tempom pa u kinima trenutno igra Kinds of Kindness, a valja spomenuti i činjenicu da već radi na sljedećem filmu, remakeu južnokorejske crne komedije o paranoičnom tipu koji otima i muči tipa jer je opsjednut zavjerom oko izvanzemaljaca. To će biti potpuno ludo, ali… o tom po tom. Sada ćemo se pozabaviti njegovim najnovijim filmom koji je mojoj malenkosti – a vjerujem da se dosta vas s time neće složiti – drugi najbolji film što ga je Lantimos snimio. A sada ćete pročitati i zašto.

Lantimos u još jednom izvrsnom izdanju

Konceptualno, Kinds of Kindness je istovremeno i tipični Lantimos, ali i nešto sasvim novo za trknutog Grka. Radi se o triptihu – svojevrsni omnibus film povezan nekolicinom glumaca i pričama koje imaju neke sitne poveznice među sobom, ali su izrazito drugačije. Da, sve tri priče su bizarne, neki bi rekli i morbidne (nota bene, kino nije bilo puno – jedno 10-ak ljudi – a do kraja drugog dijela ostalo nas je četvoro), ali to je standardni Lantimos. Nema u ovom filmu ničega što već niste vidjeli u Ubogim stvorenjima ili Miljenici, tako da u tom pogledu Lantimos ne prelazi nikakve granice. Kod njega je ta morbidnost, ako ćemo već koristiti taj izraz, jednako umjetnički obojana kao i nasilje kod Tarantina, tako da u tim scenama treba tražiti smisao i estetički značaj, a ne ih promatrati doslovno i prvoloptaški.

Međutim, dok je estetika ostala ista, Lantimos je u ovom filmu idejno prezentirao nešto novo. Uboga stvorenja bila su tematski slična s Miljenicom, zbog čega je Miljenica superiorniji film, dok je Jastog imao nekih sličnosti s njegovim grčkim filmovima – Alpeis i Kinodontas – koji su tematizirali ljudske odnose u bizarnom i otuđenom društvu. Dva filma koja se u njegovom opusu ističu (Kinetu ćemo, zbog očitih razloga, zanemariti) po svojim tematskim preokupacijama su Ubojstvo svetog jelena i upravo Kinds of Kindness. Osobno, smatram da je taj slabo spominjani film Ubojstvo svetog jelena apsolutno remek-djelo u kojem su i Colin Farrell i Barry Keoghan odradili maestralan posao, jedan rijetko genijalan i unikatan film koji je pokazao koliko daleko Lantimosov kreativni genij može ići.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Kinds of Kindness uspio je doći vrlo blizu tome i zato moja malenkost smatra to drugim najboljim ostvarenjem u Lantimosovoj karijeri. To je film koji provocira i koji vas svojom dubokom simbolikom tjera da preispitujete sebe i vlastitu percepciju, jer ono što gledate ne mora nužno biti istina. Analizirati tu simboliku jako je teško, pogotovo jer su priče samodostatne cjeline koje vam ne nude nikakva rješenja – nema nikakvog razrješenja prethodne priče u sljedećoj, nema nikakvih konkretnih tragova, sve je prepušteno vrlo nejasnim tragovima čija slobodna interpretacija utječe na to kako se film oblikuje u vašim očima do samoga kraja.

          Omnibus format ovdje je još dodatno pomogao, učinivši taj jedinstveni svijet ovoga filma još posebnijim. Film možete usporediti s tri nadrealne epizode Zone sumraka bez Roda Serlinga, koji nedostaje da vam objasni što gledate i što će se točno u toj “epizodi”. Međutim, ove epizode kao da je režirao David Lynch, odnosno – Jorgos Lantimos. Lyncha i Zonu sumraka spominjemo samo zato da biste dobili nekakav okvir unutar kojeg razmišljate, ali nemojte ni u kojem trenutku misliti da je ovo ičije djelo osim Lantimosovo. Ukoliko bismo morali tražiti usporedbe, bili bi to Lynch i Serling, ali Kinds od Kindness toliko je dubinski protkan Lantimosovom umjetničkom vizijom da mu originalnost ne možete zanijekati.

          Tehnika je impresivna, ali u drugom planu

          Tehnički elementi nisu inovativni kao u Miljenici ili, pogotovo, Ubogim stvorenjima, čije su scenografija i fotografija bile toliko dobre da bi filmovi bili jednako impresivni i da ste samo gledalo nijeme kadrove, ali i Kinds of Kindness prezentira elemente art film estetike koja krasi Lantimosove filmove, što i nije neobično jer je čovjek europski redatelj. Koliko god njegovi filmovi bili prilagođeni Zapadu, Lantimos je jedan od vrlo malog broja holivudskih redatelja koji doista razumije art film kao koncept, a ne pokušava indie film progurati pod art film, samo zato što Ameri misle da je indie = art. No, to je isto tema za neki drugi tekst. U tehničkom smislu pohvalili bismo još glazbu, koja je bila vrlo jeziva i vrlo odbojna, ali baš je takva bila savršeno u službi filma i zato je potpuno pogođena.

          Emma Stone i Jesse Plemons u trećem dijelu filma Kinds of Kindness (Foto: Searchlight Pictures)

          Što se glumačkih interpretacija tiče, Emma Stone, Jesse Plemmons i Willem Dafoe nose ovaj film. Prvi dio je Dafoeov (a Plemmons je sekundarni lik), drugi je Plemmnosov (a Stone je sekundarni lik), a treći je dio onaj Emme Stone (dok je Dafoe sekundarni lik). Margaret Qualley također je prisutna u sva tri dijela u različitim ulogama – i to dosta značajnim – a glumci koji se ponavljaju su i Hong Chau, Joe Alwyn i Mamoudou Athie. Jorgos Stefanakos također se pojavljuje kao enigmatični R.M.F., jedina direktna poveznica između sva tri dijela, ali on – kao i mnogo toga u ovom filmu – ostaje enigma do kraja. Svakako, interpretacije su bile izvrsne (naročito glavnog trojca), tako da je film i u glumačkom kontekstu doista genijalan.

          Simbolika koje ima… ili nema?

          I to nas dovodi do samoga kraja. Ukoliko tražite neki smisao u ovom filmu pa se ljutite što ga ne vidite, sjetite se samo Davida Lyncha, konkretno serije Twin Peaks ili remek-djela Mulholland Drive. Ako nas je ijedan redatelj naviknuo na to da bizarnost u filmu može biti sama sebi svrha i da ono što se nama čini kao simbol to zapravo nije, već je jednostavno tako, onda je to David Lynch. I dok je Lantimos imao takvih elemenata i u ranijim filmovima, Kinds of Kindness ide najdalje s tim pristupom, tako da nemojte se uopće previše zamarati s analizom svih simbola. Vjerujemo da u ovom filmu – koji je psihoanalitički na više načina – ima puno manje samodostatne morbidnosti nego kod Lyncha, ali Lantimos nam ne nudi odgovore; on nas tjera da razmišljamo. Međutim, problem je što možda nikada nećemo saznati odgovore pa je onda to donekle demotivirajuće.

          Naslov filma govori o vrstama nježnosti ili dobročinstva, kakogod. Možda svaki dio prikazuje jedan oblik toga. Prvi pokazuje nježnost prema živima; drugi prema životinjama; a treći prema mrtvima. Živi ljudi, životinje (psi) i mrtvaci jesu nekakvi izraženi simboli u svakom od dijelova, a stvar je što su nježnosti o kojima Lantimos progovara toliko crnohumorno uvrnute da ih se naprosto ježite. Ali baš u tome leži snaga ovoga filma. On istovremeno uspijeva biti i linčovski samodostatan, ali i izazovan, jer Lantimos sam sakriva smisao, ali ne toliko da ga doista nema – samo ga je gotovo nemoguće vidjeti.

          I zato je ovo film u kojem je moja malenkost neopisivo uživala. Ovo je svakako Lantimosov najizazovniji film dosad, ali je baš zato u samom vrhu. I svjesni smo da ovo nije film za svakoga; puno ljudi ne voli ovaj tip filmova i puno ljudi jednostavno ne želi gledati neke od morbidnih scena, koji u filmu ima dosta. Međutim, to je Lantimos. Ovo nije novi film Emme Stone, već novi film Jorgosa Lantimosa. A kada Lantimos režira film, onda biste trebali znati što očekivati. I ako tako pristupite svemu, onda će biti lakše, ali svidio vam se film na kraju ili ne, radi se o doista briljantnom uratku!

          Preporuči članak
          aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa