Roman HI FI britanskog pisca Nicka Hornbyja, prvi puta objavljen 1995. godine, odmah je stekao kultni klasik. Do danas je adaptiran čak tri puta u različitim formatima – film, TV serija i mjuzikl.
Roman Hi Fi (High Fidelity) jedan je od romana koji obožavaju generacije. To je prvi roman britanskog pisca Nicka Hornbyja. Može se reći da je odmah po objavljivanju stekao kultni status koji je zadržao i do danas. Na našem tržištu objavio ga je nakladnik Vorto Palabra, u izvrsnom prijevodu Vladimira Cvetkovića Severa.
Glavni lik, tridesetpetogodišnji vlasnik jedne londonske prodavaonice ploča, zaglavio je upravo u takvom slijedu sretno-nesretnih okolnosti. Nakon što je (opet) prekinuo (ozbiljnu) vezu, Rob Fleming poseže u vlastita sjećanja i pravi inventuru svega pročitanog, odslušanog, odgledanog i obljubljenog u svome životu, uvlačeći čitatelja u živopisni kaleidoskop pop-kulture 20. stoljeća.
Čitajući njegovu ispovijed, od ranih tinejdžerskih dana do (ne)zrelih uvida na pragu četrdesetih, pred našim se očima nižu legendarni albumi, pjesme, knjige, serije i filmovi, tjerajući nas da ponovno zavirimo među već pomalo zaboravljene ploče, diskove i korice, ali i u vlastita sjećanja koja u svojim dubinama vjerojatno skrivaju ritmove, riječi i slike duboko utisnute u intimno-kolektivnu memoriju.
Ovaj opako smiješan roman istražuje ljubav, gubitak i potrebu za dobrim popisom pjesama. Tako tematski orijentiran, s lakoćom dopire do svih generacija čitatelja.
O pop kulturi
A, daje vam i dobar savjet što biste trebali raditi u životu: “Evo kako ne treba planirati karijeru: a) prekinuti s djevojkom, b) napustiti faks, c) zaposliti se u trgovini ploča, d) prodavati ploče ostatak života.”
Važna stavka u ovom romanu je pop kultura. Taj dio Hornby majstorski provlači kroz svoj glavni lik. U knjizi se spominje hrpa glazbenih bendova, pjevača, njihovih pjesama ali i naslovi pojedinih filmova. Zbog tog ‘glazbenog’ predznaka može se reći da je ovo knjiga koja se i ‘sluša’.
Za web portal NPR o tome je rekao:”Rob je zapeo, profesionalno i emocionalno, ali njegov odnos prema pop kulturi i glazbi barem je duševan. On osjeća.Rob je koristi kako bi dao smisao i dao oblik onome što osjeća.” Svemu je dodao i sljedeće: “Općenito govoreći, volim koristiti reference jer pomaže u postavljanju ljudi i jer većina ljudi zna više o pop kulturi nego bilo što drugo. Koliko ja mogu reći, većina pisaca izbjegava reference jer datiraju knjige – što znači da se više brinu za potomstvo nego za svoju čitateljsku publiku.“
Duhovito je opisao spoj ljubavnog aspekta priče svog lika i njegovo posezanje za pop kulturom, odnosno, glazbom: ” Rob Fleming provodi puno vremena slažući glazbene kompilacijske vrpce za žene koje upoznaje. I to je – znate, pretpostavljam da je to kao – na neki način, na prilično neugodan način, to je poput pasa i rasvjetnih stupova i postavljanja vašeg znaka na neki način.“
I sam Hornby veliki je glazbeni kolekcionar. Po vlastitom priznanju pretpostavlja da ima 700 ili 800 vinilnih albuma i nekoliko stotina CD-a i poprilično audio kaseta. Duhovito je to prokomentirao riječima: “Došao sam do faze kada imam većinu stvari koje želim, stvarno.” Svemu je i dodao: “Nisam baš kolekcionar i odbacio sam hrpu stvari kako sam stario, što Rob Fleming, tip iz knjige, nikad ne bi učinio. Mislim, on se nikad ničega ne bi riješio – i zato što svoje zapise koristi kao neku vrstu autobiografije, dok sam ja prakticirao neku vrstu staljinističkog prekrajanja povijesti.“
O radu na filmu
Filmska adaptacija ovog romana pojavila se 2000. godine i osvojila je gledatelje ali i kritiku. U našim krajevima igrao je pod naslovom HI F dućan snova. Redatelj filma je Stephen Frears (Kraljica/The Queen, 2007., Prevaranti/The Grifters, 1991., Opasne veze/Dangerous Liaisons, 1988.). Za scenarističku adaptaciju pobrinuli su se D. V. De Vincentis (Plaćenik/Grosse Pinte Blank, 1997.), Steve Pink (Jacuzzi Express/Hot Tub Time Machine , 2010.), Scott Rosenberg (Con Air, 1997.,Nestali za 60 sekundi/Gone in 60 Seconds, 2000.) te glumac John Cusack (2012, 2009., Soba 1408/1408, 2007., Biti John Malkovich/Being John Malkovich, 1999.) koji je preuzeo i glavnu ulogu u filmu. Tu je važno napomenuti da je radnja filma premještena je iz (u knjizi) Londona u Chicago, rodni Cusackov grad.
Film je bio nominiran za desetak nagrada, među kojima su i nagrade BAFT-a, Zlatni globus te Grammy, a osvojio je nagradu Golden Reel za montažu zvuka, odnosno glazbe, te Blockbuster Entertainment Award za najbolju sporednu ulogu (Jack Black). Dakako, kao i knjiga i film je stekao kultni status.
Uz Cusacka u filmu glume još i Iben Hjejle (Prkos/Defiance, 2008., The Eclipse, 2009.), Jack Black (King Kong, 2005.), Lisa Bonet (Državni neprijatelj/Enemy of the State, 1998., TV serija Ray Donovan, 2016.) te oskarovci Catherine Zeta-Jones (Chicago, 2002.), Tim Robbins (Mistična rijeka/Mystic River, 2003.) .
Na pitanje li je zadovoljan ekranizacijom svog romana pisac Hornby uvijek je pozitivno odgovorio. Istaknuo je da je stekao mnoge prijatelje dok se radio film ali da je očekivao da će ih sve mrziti. Bio je aktivno uključen i sam rad na filmu te je o tome u jednom razgovoru za internetski portal AWP rekao:”Sudjelovao sam na filmu ali bez stvarnog doprinosa. Slali su mi puno, puno nacrta, i uvijek su mi davali osjećaj da su moji doprinosi dobrodošli. Također sam išao na mnogo različitih rezova filma i sudjelovao u raspravama o soundtracku.“
Svemu je i dodao:” Nikad nisam imao osjećaj da sam isključen i još uvijek se viđam i čujem s Johnom Cusackom, Stephenom Frearsom i D.V. DeVincentisom. Ali nisam se htio toliko uplitati u proces: sve te stvari su posao s punim radnim vremenom i radije sam se posvećivao nečemu svježem. Pogotovo što na kraju nećete moći toliko utjecati na sve to.”
Godine 2003. duhovito je izjavio da mu se “američka čitateljska publika utrostručila i to vjerojatno zbog filma HI FI dućan snova“.
TV serija i mjuzikl
Godine 2020. ovaj Hornbyjev roman adaptiran je i kao TV serija za streaming platformu Hulu. Kreatori serije su Veronica West i Sarah Kucserka, TV producentice i scenaristice iza kojih stoje uspješne serije Ružna Betty (Ugly Betty, 2006.) te Chicago u plamenu (Chicago Fire, 2015.-2017.). Serija je, kao i film bila izvrsno primljena i od publike i od kritike, za koji je često isticano da je ima “duboko emocionalan i duhoviti scenarij”.
Serija je okupila izvrsnu glumačku ekipu među kojima su Zoë Kravitz (Batman/The Batman, 2022.), Jake Lacy (Carol, 2015.), Kingsley Ben-Adir (Kralj Arthur:Legenda o maču/ King Arthur: Legend of the Sword, 2017.) te ovogodišnja dobitnica Oscara Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers, 2023.).
Nick Hornby se vezano TV seriju, u jednom eseju za poznati Rolling Stone, posebno osvrnuo na Zoë Kravitz , koja je kćer poznatog glazbenika Lennyja Kravitza. U tom eseju je napisao: “Nisam znao da će Hi Fi biti TV serija dok planovi nisu podosta odmakli. Kad sam devedesetih prodao filmska prava za knjigu, prodao sam i TV prava. Tako je to tada išlo. Negdje krajem 2018., prijatelj Zoëine prijateljice javio joj se da želi razgovarati. Čudno je što joj je otac rock zvijezda. Čudno je što je njezina majka [Lisa Bonet] bila u filmu. Čudno je da su oboje goli pozirali za naslovnicu ovog časopisa. Možda je to sve bio nekakav trik? Ali sve sumnje o njezinoj prikladnosti za nastup i njezinoj dubokoj kulturnoj ozbiljnosti raspršene su djelomično našim razgovorom, a djelomično prvom popisom pjesama koje mi je poslala, na kojem su bile pjesme Alice Coltrane, Tierra Whacka, Williama Onyeabora, Shuggie Otisa, Betty Davis , Sun Ra, Clasha, Spirita, MC5 i Darondoa. Zoë je možda prava filmska zvijezda, ali dala si je dosta truda. Bio sam prilično siguran da će dobro obaviti posao. Tako je i bilo.”.
Kao mjuzikl Hornbyjeva knjiga uskrsnula je na Broadwayu 2006. godine. Za njega je zaslužan trojac Tom Kitt (glazba), Amanda Green (tekst) i David Lindsay-Abaire (libreto). No, reakcije su bile podijeljene ali općenito Amanda Green dobila je pohvale za svoj rad. Tako je kritika New York Posta uglavnom ‘popljuvala’ nastup, ali tekst Greenove nazvala “blistavim tekstom koji ima gracioznost koja odzvanja u uhu.” Kritika Associated Pressa bila je pohvalna te je glasila: “čari mjuzikla Hi Fi su značajne i nemojte se iznenaditi ako padnete pod njihovu čaroliju“, dok je recenzija u Entertainment Weeklyju tvrdila da je “mjuzikl Hi Fi jedinstveni šou koji šarmira i vašeg prijatelja (po piću) i vašu majku.” Međutim, kritičar The New York Timesa nazvao je mjuzikl jednim od “najzaboravnijih mjuzikla svih vremena na Broadwayu.”
Roman koji ne stari
Bilo kako bilo, ovaj mjuzikl bio je ‘aktivan’ sve do 2019. godine. Za to vrijeme odigran je u nekoliko američkih gradova a zatim je premijerno izveden u nekoliko gradova u Kanadi i Australiji te u Londonu.
Za roman Hi Fi mogu se izreći samo pohvale jer je zabavan, duhovit i i osvježavajući. Tematski je prihvatljiv svim generacijama (a i onima koji dolaze).
Svoj već spomenuti esej za Rolling Stone započeo je riječima:”Morate igrati dugu igru ako želite preživjeti kao pisac. Objavljivanje romana Hi Fi, 1995., bio je samo prvi korak u ambicioznom 25-godišnjem planu: uspješno američko izdanje, iako sam knjigu smjestio u London (provjeri); omiljeni holivudski film (provjeriti); a potom rodno izokrenutu TV seriju u kojoj glumi žena koja je imala šest godina kad je knjiga objavljena, ali čiji su talent i moć zvijezde bili očiti već tada (provjerite). Veliko je zadovoljstvo kada se te stvari isplate.
Sve smeće, naravno. Nisam znao što radim.”
No, mi znamo da roman Hi Fi da pripada onima koji su uvijek aktualni te se za njega slobodno može reći da je jedan od onih koji ‘ne stari’. A to je i više nego dovoljan razlog da ga pročitate i da uživate u njegovoj glazbenoj podlozi.
O autoru Nicku Hornbyju
Nick Hornby rođen je 1957. godine u Surreyju a odrastao u Maidenheadu, gdje se i školovao. Danas živi u sjevernom Londonu. Britanski je romanopisac, scenarist i esejist poznat po svojim oštrim komičnim, pop-kulturom prožetim prikazima nezadovoljne odrasle dobi, kao i po svojoj glazbi i književnoj kritici.
Objavio je osam roman od kojih su tri ekranizirana: Hi-Fi dućan snova (High Fidelity, 1995), Nogometna groznica (Fever Pitch, 1997.) i Sve zbog jednog dječaka (About a Boy, 1998.).
Autor je knjige 31 pjesma (31 Songs, 2003.), koja je bila nominirana za nagradu National Book Critics Circle Award. Dobitnik je nagrade E. M. Forster Američke akademije umjetnosti i književnosti (EM Forster Award by the American Academy of Arts and Letters) te dobitnik londonske nagrade Orange Word International Writers 2003.
Nick Hornby bio je dva puta nominiran za nagradu Oscar – za najbolji originalni scenarij filma Sve o jednoj djevojci (An Education, 2009.) te za najbolji adaptirani scenarij za film Brooklyn (2015.).