Ponekad je važno iznenaditi, čak i šokirati, a ponekad dirnuti u srce. Najbolje je to napraviti već na samom početku filma i na taj način publiku “zalijepiti” za ekran sve do zadnje scene. Evo nekoliko primjera kad je redateljima to pošlo za rukom…
Kao i pri upoznavanju ljudi, prvi dojam ima veliku važnost i pri gledanju filmova. Stručnjaci kažu da prvi dojam o osobi koju upoznajemo stvaramo već unutar sedam sekundi. Kada je riječ o filmovima, taj proces može potrajali puno dulje, no često su upravo te prve minute presudne u pridobivanju gledatelja da ostanu prikovani za ekran do samog kraja filma. Pokazalo se da iznenađenja već na početku filma definitivno zaokupljaju pažnju publike i stvaraju nezaboravno filmsko iskustvo. To možda najbolje ilustrira Hitchcockov klasik Vrtoglavica (Vertigo, 1958.). Uvodna scena tog filma fascinantna je kombinacija vizualnog i zvučnog doživljaja koji gledatelje uvlači u svijet napetosti i intrige. Naime, film počinje spektakularnom potjerom po krovovima San Francisca. Detektiv Scottie Ferguson, kojeg glumi James Stewart, juri za osumnjičenikom, no njegova vrtoglavica uzrokuje tragičan pad policijskog službenika zbog kojeg se povlači iz policijske službe. Vizualni efekti, uz pratnju nezaboravne glazbene teme Bernarda Herrmanna, stvaraju atmosferu tjeskobe i nesigurnosti. Hitchcockova upotreba svjetla i sjene dodatno naglašava emocionalno stanje likova, a specifičan stil montaže osigurava da gledatelji budu potpuno uronjeni u radnju od samog početka.
Važnosti prve scene filma svjesni su redatelji, no ne uspijevaju uvijek postići željeni efekt. No, kad uspiju, onda su to filmovi (i scene) koje teško zaboravljamo. Evo nekih od njih…
Vrisak (Scream, 1996.)
Jedna od najupečatljivijih uvodnih filmskih scena svakako je ona iz prvog filma popularne franšize Vrisak, koji je režirao Wes Craven. U njoj se pojavljuje jedna od tada najpopularnijih glumica, Drew Barrymore, u ulozi tinejdžerice Casey Becker koja kod kuće prima tajanstveni telefonski poziv. Razgovor s nepoznatim pozivateljem ubrzo prerasta u igru mačke i miša koja završava tragično.
Ova je scena šokirala gledatelje svojom brutalnošću i neočekivanom smrću lika koji tumači popularna glumica te najavila što je sve moguće u filmu očekivati – napetost, nepredvidljivost i brutalnost.
Osim Drew Barrymore, u filmu glume i Neve Campbell, Courteney Cox te David Arquette.
Alpinist (Cliffhanger, 1993.)
U kontekstu upečatljivih uvodnih scena, ono što je Vrisak u žanru horora, to je Alpinist među akcijskim filmovima. Film redatelja Rennyja Harlina govori o gorskom spasiocu Gabeu Walkeru (Sylvester Stallone), a započinje scenom u kojoj on sa svojom partnerom Halom Tuckerom (Michael Rooker) izvodi rutinsku operaciju spašavanja. Ipak, ova se akcija od ostalih razlikuje po tome što pomoć trebaju Tucker i njegova djevojka, neiskusna alpinistica, Sarah.
Unatoč Walkerovim krajnjim naporima da je spasi, Sarah nesretnim slučajem pogiba pred njegovim očima. Takva šokantna i emotivno intenzivna scena uvodi gledatelje u glavne sukobe i emocionalne borbe s kojima će se likovi suočavati. Sylvester Stallone izvrsno prikazuje Gabeovu agoniju i osjećaj krivnje, a redatelj koristi atraktivne planinske kadrove te napetost kako bi stvorio nezaboravan uvod u film.
Film će dobiti i nastavak, a početak snimanja najavljen je za ovo ljeto.
Kralj lavova (The Lion King, 1994.)
Nisu samo napete i brze scene “recept” za pridobivanje publike. To je moguće postići i sasvim suprotnim načinom, a najbolji primjer za takav slučaj je animirani film Kralj lavova. Jedan od najboljih Disneyjevih klasika započinje izlaskom sunca nad afričkom savanom i pjesmom “Circle of Life”, koju izvodi Carmen Twillie. Pjesmu je skladao Elton John, i to jedna od triju pjesama iz filma koje je konkurirala za Oscara, a nagradu je na kraju osvojila pjesma “Can You Feel the Love Tonight”.
Dakle, nakon sunca, u kadru su različite životinje koje se kreću u istom smjeru i zaustavljaju tek kad dođu pred stijenu na kojoj će biti predstavljen novorođeni princ Simba.
Rafiki, mudri mandril, podiže Simbu visoko iznad stijene, a okupljene životinje se klanjaju i tako prihvaćaju Simbu kao budućeg kralja. Ova scena ističe osnovne teme filma – krug života i harmoniju prirode – ali istovremeno i oduševljava gledatelje emotivnom glazbom i odličnom animacijom (čak i 30 godina od objavljivanja filma).
Film su režirali Roger Allers i Rob Minkoff, a glasove su posudili Matthew Broderick (Simba), Jeremy Irons (Scar), James Earl Jones (Mufasa), Moira Kelly (Nala), Nathan Lane (Timon), Ernie Sabella (Pumbaa), Robert Guillaume (Rafiki), Whoopi Goldberg (Shenzi) i drugi.
Casino Royale (2006.)
Casino Royale prvi je film u kojem je ulogu slavnog britanskog tajnog agenta preuzeo Daniel Craig. Film prati Jamesa Bonda na njegovoj prvoj misiji kao agenta 00, u kojoj mora poraziti kriminalca Le Chiffrea u poker igri s visokim ulozima kako bi spriječio financiranje terorističkih organizacija.
Uvodna scena filma je stilizirana crno-bijela sekvenca koja prikazuje Jamesa Bonda kako status 00 agenta stječe dvjema likvidacijama. Scena započinje susretom Bonda s izdajnikom MI6-a u njegovoj uredu u Pragu, a njihov napet dijalog otkriva Bondovu hladnokrvnost i odlučnost.
Nakon što ubije izdajnika, flashback nas vodi do Bondove prve likvidacije u prljavom javnom WC-u, gdje se brutalno obračunava s njegovom metom. Ova scena završava jednim od najpoznatijih kadrova u povijesti serijala – Bondovim pucanjem iz pištolja prema kameri, nakon čega se ekran prelijeva u krv crvenu boju i započinje legendarna uvodna špica sa stiliziranim motivima karata i oružja.
Film je režirao Martin Campbell, a osim Craiga, čijeg nasljednika tek očekujemo, u filmu glume i Eva Green, Mads Mikkelsen te Judi Dench.
Matrix (1999.)
Film koji je svojim inovativnim vizualnim efektima, dubokim filozofskim temama i intenzivnim akcijskim scenama redefinirao SF žanr, prati Thomasa Andersona, poznatog kao Neo (Keanu Reeves), koji otkriva da je svijet u kojem živi simulacija koju kontroliraju računala. On se pridružuje pobunjenicima predvođenim Morpheusom (Laurence Fishburne) kako bi oslobodili čovječanstvo.
Uvodna scena gledatelje odmah uranja u akcijski intenzivan i misteriozan svijet filma, no u njoj nema glavnog lika. Tu je nepoznata žena, Trinity (Carrie-Anne Moss), koja se nalazi u napuštenoj zgradi, okružena policijom. Scena brzo eskalira kada Trinity upotrijebi svoje nevjerojatne borbene vještine i nadljudsku agilnost kako bi neutralizirala policajce. Pokušava pobjeći od agenta Smitha (Hugo Weaving) i njegovih kolega, koji se pokazuju kao opasni, gotovo neuništivi, protivnici. U spektakularnoj sekvenci, Trinity skače kroz prozor i završava u dramatičnoj potjeri po krovovima zgrada, a progoniteljima bježi zahvaljujući svojim akrobatskim sposobnostima.
Film su režirala, tada braća, a danas sestre Wachowski (Lana i Lilly).
Čuvari galaksije (Guardians of the Galaxy, 2014.)
Ova svemirska avantura prati grupu intergalaktičkih odmetnika koji se ujedinjuju kako bi spasili galaksiju od opasnog neprijatelja. Film je poznat po svom humoru, zanimljivim likovima i odličnom soundtracku iz ’70-ih godina 20. stoljeća, ali i upečatljivom uvodnom scenom koja odmah osvaja gledatelje svojom jedinstvenom kombinacijom humora i akcije. Naime, Peter Quill, poznat kao Star-Lord (Chris Pratt), nalazi se na napuštenom planetu Morag u potrazi za misterioznim artefaktom. Dok šeta kroz ruševine, stavlja slušalice i počinje plesati uz pjesmu “Come and Get Your Love” grupe Redbone. Scena savršeno postavlja atmosferu za cijeli film, redatelja Jamesa Gunna, prikazujući Quillovu neozbiljnu i šarmantnu osobnost, dok istovremeno uvodi gledatelje u svijet ispunjen akcijom i humorom. Ova scena jedna je od najpopularnijih u filmu te je jedan od razloga zašto je soundtrack filma toliko popularan.
Nebesa (Up, 2009.)
Još jedan dirljiv početak ponudio je animirani film, ovaj put iz radionice Disney-Pixar. Nebesa prate pustolovine starca Carla Fredricksena i dječaka izviđača Russella. Carl, nakon što izgubi svoju voljenu suprugu Ellie, odlučuje ispuniti njihov zajednički san o putovanju u Južnu Ameriku koristeći tisuće balona da podigne svoju kuću.
A uvodna scena prikazuje ono što je pustolovini prethodilo, odnosno donosi životnu priču Carla i Ellie – od njihovog prvog susreta, preko zajedničkih snova i svakodnevnih radosti, do Ellieine smrti. Ova scena učinkovito prikazuje duboku ljubav i gubitak, ostavljajući gledatelje dirnutima i pružajući uvid u Carlovo emotivno stanje koje inicira njegove kasnije pustolovine.
Film su režirali Pete Docter i Bob Peterson, a glasove glavnim likovima posuđuju Edward Asner (Carl), Christopher Plummer (Charles) i Jordan Nagai (Russell).
Nemilosrdni gadovi (Inglourious Basterds, 2009.)
Ova alternativna povijesna ratna drama smještena u vrijeme Drugog svjetskog rata prati dvije paralelne priče o grupi američkih židovskih vojnika, poznatih kao “The Basterds”, koji vode gerilski rat protiv nacista u okupiranoj Francuskoj, te mlade Židovke Shosanne Dreyfus koja planira osvetu za smrt svoje obitelji. Uvodna scena ovog filma redatelja Quentina Tarantina, napeta je sekvenca koja prikazuje dolazak SS-ovog časnika Hansa Lande (Christoph Waltz), poznatog kao “Lovca na Židove”, u francusko selo. Landa dolazi u kuću francuskog farmera Perriera LaPaditea, koji skriva židovsku obitelj. Tijekom razgovora, Landa mirno i metodično ispituje LaPaditea, sve dok konačno ne otkrije istinu i naredi svojim vojnicima da ubiju skrivenu obitelj. Ova scena odmah uspostavlja jezivu atmosferu, pokazuje Landeinu hladnu i prijeteću prirodu, te postavlja temelj za ostatak filma. Izvedba Christopha Waltza austrijskom je glumcu donijela Oscara za najboljeg sporednog
Vitez tame (The Dark Knight, 2008.)
Vitez tame je drugi dio Nolanove trilogije o Batmanu, u kojem se Bruce Wayne/Batman (Christian Bale) suočava s anarhističkim zlikovcem Jokerom (Heath Ledger) koji prijeti Gotham Cityju. Film je poznat po mračnom tonu i kompleksnim likovima, a već uvodna scena donosi intenzivnu napetost i otkriva složenost likova što i jest “zaštitni znak” redatelja Christophera Nolana.
Naime, film započinje spektakularnom Jokerovom pljačkom banke. Dakle, dolaze maskirani pljačkaši koji banku pljačkaju po precizno sastavljenom planu. Kroz niz obrata i izdaja među pljačkašima, Joker se otkriva kao mastermind pljačke. Ova scena najavljuje što u filmu možemo očekivati (kaos), ali i predstavlja Jokera kao kaotičnog i opasnog antagonista. Vizualna stilizacija, napetost i izvedba Heatha Ledgera scenu čine nezaboravnom.
Dobri momci (Goodfellas, 1990.)
Kriminalistička drama Martina Scorsesea prati uspon i pad Henryja Hilla (Ray Liotta), koji je odrastao uz mafiju i postao akter američkog podzemlja. Film prikazuje stvarni život mafijaša kroz dekade, istražujući teme poput lojalnosti, nasilja i korupcije.
Uvodna scena Dobrih momaka počinje s Henryjem Hillom, Tommyjem DeVitom (Joe Pesci) i Jimmyjem Conwayom (Robert De Niro), u noćnoj vožnji automobilom. Tijekom vožnje čuju neobične zvukove iz prtljažnika, zaustavljaju se i otkrivaju poluživog čovjeka kojeg su ranije pokušali ubiti. Tommy brutalno dovršava posao nožem, a scena zatim prelazi u Henryjevu naraciju koja počinje rečenicom: “As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster”. Nema sumnje, najbolji je to uvod u brutalni svijet mafije o kojem, bez filtera, govori ostatak filma.