Wētā FX: Kako je Peter Jackson izgradio studio specijalnih efekata koji je osvojio Hollywood

Mirko Nađ
12 min. čitanja

U posljednjih par desetljeća, digitalna tehnologija i efekti postali su sastavni dio filmske industrije, dok su neki filmovi snimljeni gotovo isključivo tom tehnologijom. Wētā FX je jedna od vodećih na tom području.

Prije točno 30 godina, trojica filmskih entuzijasta i zaljubljenika u filmsku čaroliju, Peter Jackson, Richard Taylor i Jamie Selkirk, osnovali su tvrtku za specijalne efekte Weta Digital.

Kompjuteri kao budućnost snimanja filma

Nakon što je redatelj Peter Jackson u kinu pogledao Steven Spielbergov film Jurski park (Jurassic Park, 1993.), ostao je zadivljen digitalno stvorenim svijetom dinosaura (kao i sva publika, uostalom) i shvatio kako su kompjuteri budućnost snimanja filma.

Peter Jackson je s Taylorom i Selkirkom svoje ranije filmove Bad Taste (1987.), Meet the Feebles (1989.) i Braindead (1992.) snimio uz pomoć praktičnih specijalnih efekata, a kako je osoba koja voli cjelokupan posao oko filma raditi sam, odlučeno je za korak naprijed po tom pitanju. Jer i stvaranje CGI efekata je za sve njih dio užitka snimanja filma.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Rad na specijalnim efektima kao izgovor za kupovinu kompjutera

          Weta Digital je osnovan kako bi za Jacksonov idući film koji je trebao početi sa snimanjem, Nebeska stvorenja (Heavenly Creatures, 1994.), mogli stvoriti specijalne efekte za film. Prema Jacksonovim riječima, ti efekti nisu bili potrebni u filmu, ali im je trebao izgovor kako bi kupili kompjuter i potreban software za stvaranje efekata i da se okušaju u toj novoj tehnologiji.

          Film Nebeska stvorenja je svojom nominacijom za Oscara dobio pozornost Hollywooda, kao i Weta Studios, te je uslijedio prvi hollywoodski film Zastrašivači (The Frighteners, 1996.) s Michaelom J. Foxom u glavnoj ulozi. Ali onaj pravi uzlet Weta Studiosa se dogodio kad je Jackson snimio trilogiju Gospodar prstenova (Lord of the Rings), jednog od najpoznatijih serijala filmova ikad snimljenih.

          Kako su se za sve nove projekte zahtijevala brža i snažnija računala kojih je danas na tisuće u tom studiju, prvi kupljeni kompjuter Weta Studiosa za Nebeska stvorenja danas simbolično služi kao držač za vrata, a Weta Studios je promijenio ime u Wētā FX.

          Up Next
          You can skip ad in
          SKIP AD >
          Ad will start in..
          Advertisement
          Uključi zvuk
          LIVE
           / 
          • Speed1
          • Subtitles
          • Quality
          • Audio
          Quality
            Speed
            • 2x
            • 1.5x
            • 1.25x
            • 1x (Normal)
            • 0.5x
            Subtitles
              Audio
                Embed this video:
                Copy
                Copy video link:
                Copy
                Chapters
                  • Copy video url at current time
                  • Fullscreen Exit Fullscreen
                  This content is private
                  Submit
                  Please enter valid password!
                  Age Verification
                  By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
                  ENTER
                  or
                  EXIT
                  Coming Next
                  CANCEL

                  Stvaranje novih tehnologija za filmove

                  Za Gospodar prstenova, rađena je Motion-capture tehnika kako bi glumca Andyja Serkisa pretvorili u Golluma, te je po inovaciji te tehnike Wētā FX i danas najpoznatija uz Massive tehologiju. Massive (Multiple Agent Simulation System in Virtual Environment) tehnologiju je stvorio  Stephen Regelous za Wetu za upotrebu u trilogiji Gospodar prstenova, a koja duplicira na tisuće, čak i milijune, zasebnih jedinki (ljudi, životinje, stvari) koje imaju individualno ponašanje. Ova revolucionarna tehnologija upotrebljena je za stvaranje velikih vojski kojima ti filmovi obiluju, kao i cijelog grada i njegovih stanovnika u King Kongu (2005.).

                  Zahvaljujući inovativnosti na polju specijalnih efekata, Wētā FX je prepoznata u svijetu filma te se koristila u nekima od najpoznatijih filmova koji su snimljeni u posljednjih 20 godina. Samo neki od njih su: Avatar, trilogija Hobit, serijal X-Men, Osvetnici: Rat beskonačnosti i mnogi drugi. Nekoliko njih ćemo izdvojiti, te više o njima pročitajte u tekstu niže.

                  Trilogija Gospodar Prstenova

                  (Lord of the Rings, 2001.-2003.)

                  Režija: Peter Jackson
                  Weta efekt: Iako motion-capture tehnologija postoji odavno, a upotrebljavana je i u ranijim filmovima poput Ratovi zvijezda: Epizoda I – Fantomska prijetnja (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, 1999.) za lika Jar Jar Binksa, tek je u Dvije kule (Lord of the Rings: The Two Towers, 2002.) revolucionarizirana ta tehnologija. Glumci za motion-capture više nisu morali snimati van originalnog seta i biti naknadno dodavani u film, već je Andy Serkis koji je utjelovio Golluma glumio zajedno sa svima ostalima na setu, te je njegov izgled u post-produkciji promijenjen u polugolog poludjelog hobita.
                  Massive tehnologija koja omogućava dupliciranje likova i stvari u desetke tisuća različitih individualnih likova ili objekata je stvorena za ovu trilogiju, te se i danas upotrebljava u Hollywoodu.

                  Avanture Tintina

                  (The Adventures of Tintin, 2011.)

                  Režija: Steven Spielberg
                  Weta efekt: Avanture Tintina su prvi cjelovito animirani dugometražni film Wete. Kao veliki ljubitelj Hergéovog strip serijala o Tintinu, Steven Spielberg je odlučio snimiti film o mladom avanturistu, te je kontaktirao Petera Jacksona da Weta stvori CGI Snowyja, Tintinovog psa, za potrebe filma. No Jackson, koji je isto tako obožavatelj Tintina, smatrao je da igrana verzija filma neće dočarati pravu čaroliju stripa te se Spielberg nakon testnih snimci odlučio na cjelokupni animirani film. Osim psića Snowyja, likovi u filmu Avanture Tintina su snimljeni motion-capture tehnikom i djeluju kao pravi ljudi, ali Hergéovi ljudi u izvornom stripu.
                  Archibalda Haddocka, Tintinovog najboljeg prijatelja je glumio Andy Serkis kojeg je Spielberg izabrao za tu ulogu budući da je odradio odličan posao u motion-capture tehnici kao Gollum i King Kong. Serkis se vjerojatno uplašio da će ga Jackson postaviti u ulogu psa s obzirom da je ranije glumio samo takve likove. Sam redatelj je bio oduševljen animiranom verzijom jer ovdje nije bilo prepreka za snimanje, već je sve direktno iz mašte završilo na ekranu.

                  Serijal Planet majmuna

                  (Planet of the Apes 2011.- 2017.)

                  Režija: Rupert Wyatt, Matt Reeves
                  Weta efekt: Još jedan serijal filmova koji je predvođen motion-capture glumcem Andyjem Serkisom kao Cezarom, glavnim protagonistom filma. Ovdje je korišten velik broj glumaca koji su uz pomoć protetike i specijalnih odijela glumili čovjekolike majmune, a snimke post-apokaliptičnih gradova, ruševina i vozila zaraslih u raslinje su stvoreni CGI magijom. Sa svakim novim filmom efekti su sve više poboljšavani, a kako je počevši s drugim nastavkom, Zora planeta majmuna (2014.), broj CGI majmuna postajao sve veći, tako je kvaliteta izgleda likova i prvenstveno njihova krzna i emotivnih izraza lica izgledala uvelike stvarnije.

                  Brzi i žestoki 7

                  (Furious 7, 2015.)

                  Režija: James Wan
                  Weta efekt: Nakon što je Paul Walker, jedan od glavnih glumaca tragično preminuo usred snimanja posljednjeg nastavka serijala Brzi i žestoki, Weta je pozvana kako bi uz specijalne efekte izveli osjetljiv zadatak i doveli Walkerovu izvedbu do kraja. Iako se prvotno smatralo da je jedino posljednja scena u filmu snimljena uz pomoć specijalnih efekata, u velikom dijelu filma su umjesto Paula Walkera bila njegova braća, Caleb i Cody Walker. Iako su obojica izgledala veoma slično svom preminulom bratu, upotrebljene su sve starije Paulove snimke kroz godine i uz kombinaciju detaljnog skeniranja i sastavljanja čak i najmanjih crta lica Caleba i Codyja, Paulovo nasljeđe je zaživjelo posljedni put uz pomoć Wete.

                  Osvetnici: Završnica

                  (Avengers: Endgame, 2019.)

                  Režija: Anthony i Joe Russo
                  Weta efekt: Osim oba dijela Avatara, Weta je zaslužna i za specijalne efekte u još jednom od najuspješnijih filmova svih vremena, Marvelovom Osvetnici: Završnica. Ono što su svi prethodni nastavci iz Marvelovog filmskog svemira godinama pripremali, odigralo se u ovom filmu. A za posljednji okršaj gdje su prisutni svi junaci i negativci, zaslužna je upravo Weta koja je na velike ekrane iznijela pun potencijal svih likova u najvećoj bitci Marvelovog svijeta.
                  Osim na Završnici, Weta je zaslužna i za ranije Marvelove filmove od kojih neki jesu, a neki i nisu uključeni u taj filmski svemir poput Osvetnici (The Avengers, 2012.), X-Men: Posljednja fronta (X-Men: The Last Stand, 2007.), Čuvari galaksije 2 (Guardians of the Galaxy 2, 2017.), Deadpool (2016.) i mnoge druge.

                  Liga pravde Zacka Snydera

                  (Zack Snyder’s Justice League, 2021.)

                  Režija: Zack Snyder
                  Weta efekt: Kako je Weta radila na prvoj verziji filma Liga pravde iz 2017. godine, za novu, prema svim obožavateljima poboljšanu priču, imala je već dobre temelje i nekoliko godina usavršavanja potrebnih efekata od 2017. Dodani su novi likovi poput glavnog negativca Darkseida i DeSaada čiji je ‘kostur’ dizajna bio pripreman ali neiskorišten za verziju iz 2017., a postojeći poput Steppenwolfa su uvelike poboljšani i s obzirom na povećani raspon priče, sam lik je dobio karakter i dubinu što je Weta pridonijela njegovim emotivnijim izrazima lica i gestama. Uvelike je poboljšan i izgled Steppenwolfa naspram onog iz 2017. godine, kao i scene borbi tijekom filma i glavni okršaj junaka na kraju Lige pravde.
                  Budući da je cijela priča ove verzije proširena, isto to je učinjeno i s efektima i pri svakom novom gledanju može se pronaći nešto novo, neki novi lik ili stvar koju je ekipa iz Wete stvorila za Zack Snyderovu verziju. Osim ovog, Weta je radila na svim DCEU filmovima počevši s Čovjek od čelika (Man of Steel, 2013.).

                  Avatar: Put vode

                  (Avatar: The Way of Water, 2022.)

                  Režija: James Cameron
                  Weta efekt: Weta je uz Jamesa Camerona radila na prvom Cameronovom filmu iz serijala, Avatar (2009.), te su za film zajedno stvorili u to vrijeme revolucionarna postignuća na polju vizualnih efekata. 13 godina kasnije, za Avatar: Put vode, stvorena je nova tehnika snimanja motion-capture pod vodom koja nikad do tad nije postojala. Bila je potrebna godina i pol dana samo za kreiranje te tehnologije, budući da snimanje glumaca pod vodom iz zraka ima efekt ogledala, te stvara na stotine novih točaka i markera kojima su glumci označeni, a koji se koriste za stvaranje CGI likova kojima film obiluje.
                  Wetin producent vizualnih efekata David Conley izjavio je kako je Avatar: Put vode najveći i najzahtjevniji projekt kojeg je Weta ikad radila. Za sve ostale nastavke Cameronovog svijeta Avatara, Weta će raditi specijalne efekte.

                  Kokainski medvjed

                  (Cocaine Bear, 2023.)

                  Režija: Elizabeth Banks
                  Weta efekt: Za kokainom uzdrmanog medvjeda, redateljica Elizabeth Banks je željela CGI medvjeda koji nije isključivo stroj za ubijanje, i morao je izgledati fotorealistično kako cijeli film ne bi ispao smijurija. Producenti su željeli da medo izgleda potpuno opaljen kokainom, ali ne i blesavo, jer ovo ipak nije crtić. Kako bi se specijalni efekti bolje uklopili u film, Banks je tražila osobu koja će glumiti medvjeda na setu zajedno s glumcima, a ta osoba je bio Allan Henry. On je učio od Andyja Serkisa, s kojim je i radio na franšizi Planet majmuna, te je ovdje glumio medvjeda realističnim pokretima u kostimima s protetikama poput medvjeđih šapa i sličnog.
                  Medvjed izbezumljen kokainom je ispao odlično, a Banks je dobila nagradu PETA-e za korištenje CGI medvjeda na filmu, a bez dresiranih stvarnih medvjeda i njihovih trenera.

                  Preporuči članak
                  aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa